لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۱۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۵

تفاهمنامه بندر چابهار و فواید اقتصادی آن برای افغانستان


مسافر قوقندی سخنگوی وزارت تجارت و صنایع افغانستان
مسافر قوقندی سخنگوی وزارت تجارت و صنایع افغانستان

وزارت تجارت و صنایع افغانستان امیدوار است که متن تفاهمنامه سه جانبه بندر چابهار میان افغانستان، هند و ایران که به تازه گی نهایی شده است، در افغانستان به امضا برسد.

مسافر قوقندی سخنگوی این وزارت روز چهارشنبه به رادیو آزادی گفت که در متن تفاهمنامه سه جانبه بندرچابهار، در کنار سایر مسایل، استفاده مشترک هر سه کشور از این بندر ذکر شده است.

وی گفت:

"استفاده مشترک از بندر چابهار، مثلاً کالای افغانستان از بندر چابهار بگونه سهل و ساده بسیار به وقت کم به هند صادر شود و برعکس کلا های مورد نیاز افغانستان از هندوستان به این کشور بیاید و با استفاده از این بندر کالا های هند از مجرای افغانستان و ایران به آسیایی میانه راه پیدا کند."

آقای قوقندی افزود که هندوستان یکی از شرکای صادراتی و وارداتی افغانستان بوده و پس از امضای این تفاهمنامه، صادرات این کشور به گونه چشمگیر به هندوستان افزایش خواهد یافت.

مقامات افغانستان، هند و ایران در دومین نشست تخنیکی روی متن موافقتنامه سه جانبه چابهار برای ایجاد دهلیز ترانسپورتی و ترانزیتی بین‌المللی در شهر دهلی هند به توافق رسیدند.

در ماه اپریل سال گذشته قرارداد بندر چابهار میان هندوستان و ایران به امضا رسید ولی تاکنون کار جدی در مورد استفاده از این بندر آغاز نشده است.

گفته شده که هند در بندر چابهار ایران که برای افغانستان خیلی با اهمیت دانسته می‌شود، ۱۵۰ میلیون دالر سرمایه گذاری می‌کند.

به اساس معلومات، این بندر علاوه بر وصل کردن کشورهای آسیای جنوبی با آسیای مرکزی، کشورهای خلیج و آسیای مرکزی و حوزه قفقاز را نیز با هم وصل می‌سازد.

در این حال، اتاق تجارت و صنایع افغانستان، هند را بازار خوب به امتعه این کشور عنوان کرده می‌گوید که هند نیز برای راه یافتن به بازارهای آسیای میانه از مجرای افغانستان، به بندر چابهار نیاز دارد.

آذرخش حافظی
آذرخش حافظی

آذرخش حافظی رئیس بخش روابط خارجی این اتاق گفت:

"هند یکی از ده کشور بزرگ تولید کننده دنیا است دارای صنایع و جمعیت زیاد است و یک بازار خوب است به امتعه افغانی این راه را به خاطر همین مناسبات تجاری کلان با افغانستان و از طریق افغانستان با آسیایی مرکزی ضرورت دارند"

کارشناسان اقتصادی نیز روی اهمیت بندرچابهار تاکید کرده می‌گویند که حکومت باید تلاش نهایی اش را به خرچ دهد تا از این بندر استفاده گسترده نماید.

تاج محمد اکبر استاد اقتصاد پوهنتون کابل به رادیو آزادی گفت که رشد اقتصادی زمینه رشد اجتماعی را مساعد ساخته و در تأمین امنیت کشور نیز نقش مهمی را ایفا می‌کند.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG