لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۴

بیش از ۵۰ درصد شاگردان مکاتب بامیان معلم ندارند


حدود یک ماه از آغاز سال تعلیمی جدید در افغانستان می گذرد اما هنوز هم بسیاری از شاگردان مکاتب ولایت بامیان معلم ندارند و بدون اینکه درس بخوانند به مکتب می روند.

محمد ایوب امیری سرپرست ریاست معارف ولایت بامیان در مورد کمبود معلم در این ولایت به رادیو آزادی گفت:

" آماری که ما در سطح ولایت بامیان داریم این است که ۲۳۸۰ معلم در سطح این ولایت کمبود است که این یک مشکل بسیار حاد و جدی ما است. در تشکیل ما ۳۸۰۰ معلم وجود دارد که ما اگر این تعداد ۲۳۸۰ معلم کمبود را نسبت به تشکیل خود بسنجیم یعنی ما ۸۰ فیصد تشکیل خود را کمبود داریم، به همین ترتیب اگر این آمار را نسبت به شاگردان بسنجیم معلوم می شود که یک فیصدی بسیار کلانی از شاگردان از درس خواندن محروم هستند. "

به گفته آقای امیری در سال گذشته در حدود ۳۵۰۰ معلم بصورت حق الزحمه در مکاتب بامیان تدریس می کردند اما به دلیل پرداخت نشدن معاش یک سال این معلمین در سال جاری آنها حاضر به تدریس نشدند.

فریبا نیازی یکی از معلمین ولایت بامیان در این مورد اضافه کرد:

" معلمین حق الزحمه مدت ۹ ماه درس دادند و وظیفه اجرا کردند اما در آخر برای آنها یک افغانی هم داده نشد. ما هم که معلمین رسمی بودیم و سال گذشته وظیفه اجرا کردیم با آن هم سه ماه معاش ما پرداخت نشد. امسال نیز ما آمدیم اما در دو نوبت صبح و عصر تدریس می کنیم، یک معلم بر اساس نورم وزارت معارف باید در هفته ۲۸ ساعت تدریس کند اما ما به علت کمبود معلم در طول هفته ۳۵ ساعت تدریس می کنیم و در تمام هفته یک ساعت خالی داریم که آن ساعت را هم در صنف‌های دیگر بصورت کمکی درس می دهیم. "

کمبود معلم در بامیان باعث شده تا صنف‌های درسی تشکیل نشوند و بیشتر مکاتب این ولایت با تعداد محدود معلم سال تعلیمی را آغاز کرده اند.

عبدالهادی رضایی مدیر لیسه کارته صلح مرکز بامیان در مورد وضعیت این مکتب به رادیو آزادی گفت:

" در حال حاضر بیست نفر معلم در این لیسه فعالیت دارند اما ما به ۳۲ معلم دیگر نیز ضرورت داریم تا حداقل تدریس صورت بگیرد. در نوبت قبل از ظهر بیشتر صنف‌های ما معلم ندارند و به علت نداشتن معلم اکثر صنف‌های ما از آغاز سال تعلیمی جدید که یک ماه گذشته تا حال حتی یک درس هم نخوانده اند. در کل اگر بصورت فیصدی حساب کنیم گفته می توانیم که شصت فیصد صنف‌های ما معلم ندارند. "

به گفته مسئولین معارف بامیان مشکل از وزارت معارف است به دلیل اینکه تشکیل معارف بامیان بعد از گذشت چندین سال هنوز اضافه نشده و تشکیل فعلی کفایت شاگردان را نمی کند.

سرپرست ریاست معارف ولایت بامیان در مورد افزود:

" کمبود بسیار جدی است اما مقامات دولت مرکزی اعتماد و باور این را ندارند که این کمبود زیاد در بامیان وجود دارد، آنها این کمبود را جدی نمی گیرند و فکر می کنند اصلاً بامیان با این کمبود مواجه نیست. ما بارها صدای خود را از طریق دولت محلی به وزارت معارف رساندیم و آنها هیئت برای ارزیابی تعیین کردند که ما برای آنها آمار دقیق از کمبود معلم خود ارائه کردیم. ولی متاسفانه تا هنوز هیچ توجهی در این زمینه صورت نگرفته است. "

با وجود این مشکلات والدین شاگردان مکاتب بامیان نیز از این وضعیت نگران هستند و بعضی از آنها اطفال خود را از رفتن به مکتب منع کرده اند.

سیما یکی از باشنده‌های بامیان در این مورد به رادیو آزادی گفت:

" من از معارف بامیان بسیار شکایت دارم به خاطر اینکه در مکاتب بامیان معلم وجود ندارد، نظم وجود ندارد و کتاب هم نیست. نمی دانم که از کدام مشکل معارف شکایت کنم. بچه من ۱۲ ساله، صنف هفت مکتب است و می گوید تمام ساعت‌های درسی خود را معلم ندارد به همین خاطر حتی خود فرزندم می گوید که نمی خواهد مکتب برود و وقت خود را تلف کند. "

نبود معلم باعث نگرانی شاگردان مکاتب نیز شده به دلیل اینکه ساعت‌های درسی آنها خالی است و معلم ندارند ولی آنها مجبور هستند تا آخر ساعت درسی در مکتب بمانند.

مهدیه یکی از شاگردان مکاتب بامیان اضافه می کند:

" ساعت‌های درسی ما بیشتر اوقات خالی است ولی ما مجبور هستیم که تا آخر ساعت درسی در داخل صنف باشیم که با نبود معلم ما اصلاً درس خوانده نمی توانیم. من خودم صنف دوازده هستم و در این سال باید آمادگی برای امتحان کانکور بگیرم اما معلم نداریم و بدون معلم نمی توانیم که در امتحان کامیاب شویم. به همین دلیل سطح قبولی ما در کانکور پایین می آید. "

به گفته مسئولین معارف بامیان در سطح این ولایت یکصد و شصت هزار متعلم درس می خوانند ولی فقط در حدود ۳۵۰۰ معلم برای این شاگردان وجود دارد و ۲۳۸۰ معلم دیگر نیاز است تا تمام شاگردان مکاتب بامیان بتوانند درس بخوانند.

اما اگر این تعداد معلم از طرف وزارت معارف منظور نشود سطح آموزش در این ولایت بسیار پایین خواهد آمد و میزان قبولی شاگردان بامیان در امتحان کانکور بصورت چشمگیر کاهش پیدا می کند.

گزارش: عباس نادری - بامیان

XS
SM
MD
LG