لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۵۸

قوای افغان به تنهایی می توانند حملات طالبان را عقب بزنند؟


یک تعداد از روزنامه های غربی در شماره های اخیر خود آغاز عملیات نو بهاری طالبان را مورد توجه قرار داده و مطالبی را به نشر رسانده اند.

واشنگتن پُست

روزنامه واشنگتن پُست می نویسد این اعلان طالبان مفهوم خاصی ندارد چون هر سال با گرم شدن هوا جنگها در این کشور بیشتر می شود، اما در سال جاری با آغاز موسم جنگ بعضی سوال ها بی جواب می باشند، از جمله اینکه آیا قوای امنیتی افغان می توانند به تنهایی حملات طالبان را به عقب بزنند و اوضاع را کنترول کنند.

به نوشته واشنگتن پست ماه های بعد یک امتحان مهم برای قوای افغان می باشد، ولی یک چیز واضح است که در تابستان سال جاری قوای افغان در حالت دفاعی نخواهند بود، بلکه حالت هجومی را خواهند گرفت.

گاردین

روزنامه گاردین چاپ بریتانیا می نویسد عملیات نو بهاری طالبان بنام عمری چند روز بعد از آن اعلان شد که وزیر خارجه امریکا جان کری به کابل آمده و تعهدات امریکا را برای حمایت از افغانستان تکرار کرد.

به نوشته گاردین هرچند مقامات ناتو انتظار برخوردهای شدید در تابستان سال جاری می باشند، اما نمی توان پیشبینی کرد که با اعلان آغاز عملیات نو طالبان در میدان جنگ واقعاً چه دگرگونی رخ خواهد داد.

موضوع مهم به نوشته گاردین اینست که نارسایی های قوای امنیتی افغان در این موسم جنگ تا چه حد رفع می شود از جمله تعداد زیاد تلفات، درجه بلند فرار از صفوف قوای امنیتی، کمبود قوای هوایی و محدودیت اکمالات و ترانسپورت آنها.

نیوزویک

مجله نیوزویک در شماره اخیر خود می نویسد بعد از خروج قوای خارجی از افغانستان در پایان سال 2014 طالبان یک اندازه جسور شده و حملات را بیشتر ساخته اند.

به نوشته مجله در سال 2015 تعداد تلفات ملکی در جنگ افغانستان به 11 هزار نفر رسیده و شش درصد خاک افغانستان تحت کنترول طالبان می باشد ولی مناطق دیگر افغانستان هم تا حدی به تهدید رو به رو می باشند.

وال ستریت ژورنال

اما روزنامه وال ستریت ژورنال در شماره اخیر خود می نویسد، قوای افغان اطمینان دارند که عملیات طالبان ناکام خواهد شد و قوای افغان عملیات جوابی را تحت نام شفق در چندین ولایت آغاز کرده اند که پیشرفتها در آن مشاهده می شود.

از سوی دیگر به نوشته وال ستریت ژورنال در صفوف طالبان وحدت قبلی وجود ندارد و هم اکنون دو گروه طالبان به جان یکدیگر افتاده اند و علاوه بر آن حضور گروه داعش هم طالبان را تهدید می کند، از این رو نمی توان پیشبینی کرد که عملیات نو طالبان واقعاً برای آنها موفقیت آمیز باشد.

XS
SM
MD
LG