لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۵

کابل پایتخت یا انبار زباله‌ها و رودخانه آلوده؟


کابل پایتخت یا انبار زباله‌ها و رودخانه آلوده؟ پرسش های که فعالان جامعه مدنی از حکومت مطرح میکنند.

این فعالان مدنی گردهمایی اعتراض آمیز برگزار کردند تا صدایشان را به رهبران حکومت وحدت ملی برسانند.

تاخیر در گزینش شاروال، عدم شفافیت در قرارداد‌های شاروالی کابل، بی پروایی حکومت در تغییر چهره پایتخت و ناپدیدی مالیات باشنده گان کابل بجای هزینه در بازسازی شهر، انتقاد های اند که این فعلان مدنی از آن یاد آوری میکنند.

احمدشاه ستانکزی یکی از این فعالان مدنی در گردهمایی که روز پنج شنبه در کابل برگزار شده بود در این باره گفت:

" در یک هفته گذشته در نتیجه ریزش باران جاده‌های شهر کابل مبدل به چشمه‌ها و دریا‌ها شد که بسیار شرم آور است. زمانیکه حکومت وحدت ملی به کار آغاز کرد ما در همان روز نخست کاری با رئیس جمهور دیداری داشتیم. در آن نشست، رئیس جمهور گفت که وضعیت شهر پذیرفتنی نیست و باید برای حل این معضل هرچه زودتر کار صورت گیرد. آقای رئیس جمهور گفت شاروال باید به گونه موقت گماشته شود و اما متاسفانه از این وعده یک سال گذشت و عملی نشد. "

این انتقاد‌ها پس از آن مطرح می گردد که ریزش باران در یک ماه گذشته و تجمع آب در جاده‌های کابل، رفت و آمد را برای باشنده گان این شهر دشوار ساخت.

این موضوع بازتاب گرم در فیسبوک نیز داشت و بسیاری از کاربران با جملات کنایه آمیز جاده‌های کابل را به دریای یونان تشبیه کردند.

کابل در یک روز بارانی
please wait
Embed

No media source currently available

0:00 0:00:42 0:00

پیش از این رئیس جمهور غنی در دیدار با فعالان مدنی وعده سپرده که با گماشتن شاروال در کمترین زمان کابل را به یک شهر نمونه مبدل خواهد کرد.

حال این فعالان میگویند نه تنها که این وعده‌ها عملی نشد، بلکه شهر کابل در فهرست آلوده‌ترین شهرهای جهان مقام دوم را گرفته است.

با این همه شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی رئیس جمهور میگوید رئیس جمهور غنی دستور داده است تا به این معضل رسیده گی شود:

" تغییرات در یک شب در شهر امکان ندارد. رئیس جمهور به متخصصین دستور داده است تا طرح‌هایشان را برای تغییر شهر گام به گام عملی سازند و ما امیدوار هستیم تا به زودی شاهد حل مشکلات در بخش ترافیک، معضل آب گرفتگی و هم حل معضل زباله‌ها در کابل باشیم. "

برگزاری انتخابات برای گزینش شاروال و بررسی دریافت پول از کسبه کاران توسط شاروالی کابل از خواسته‌های دیگر این فعالان مدنی است.

آنان در پایان این گردهمایی به جاده‌ها رفتن و به گرد آوری زباله‌های روی جاده‌ها پرداختند.

فعالان معترض: کابل پایتخت یا انباشت زباله‌هاست؟
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:38 0:00

این فعالان مدنی از باشنده گان شهر کابل نیز میخواهند تا در صفایی شهر و فرهنگ شهر نشینی کوشا باشند و مسئولیت‌شان را در این زمینه ادا کنند.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG