لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۴

کشورهای اسلامی، در جنگ علیه تروریزم باهم از نزدیک کار میکنند


رئیس جمهور ترکیه رجب طیب اردوغان می گوید کشورهای اسلامی موافقه کرده اند که در مبارزه علیه تروریزم و دیگر جنایات با هم از نزدیک همکاری می کنند و یک مرکزی را برای همکاری وسیع پولیس در استانبول تشکیل میدهند.

رهبران جهان اسلام در این هفته در اجلاس سران کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی در استانبول جمع شده اند تا در مورد مشکلاتی که این 57 کشور به آن رو به رو هستند صحبت نمایند از جمله مشکلات بشری که در نتیجه جنگ داخلی سوریه ایجاد شده است.

اردوغان در اجلاس افتتاحیه این گردهمایی گفت: او از تشکیل یک چهارچوب در بین کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی استقبال خواهد کرد که بتواند همکاری ها را در مبارزه علیه تروریزم و دیگر جنایات تقویه و تنظیم کند.

او افزود با در نظرداشت این فکر، پیشنهاد وی در مورد تشکیل یک مرکز همکاری و هماهنگی فعالیت های پولیس کشورهای عضو این سازمان در استانبول، مورد قبول واقع شد.



اردوغان که کشورش رهبری نوبتی سه ساله سازمان کنفرانس اسلامی را بدست می آورد در مورد مرکز پولیس و اینکه چه وقت این مرکز تشکیل خواهد شد، توضیحات نداد.

ترکیه از سالها به اینسو خواهان همکاری منطقوی در مبارزه علیه تروریزم می باشد. این در حالیست که اردو و قوای امنیتی ترکیه علیه شورشیان کرد در جنگ می باشند. انقره و متحدین آن این شورشیان را تروریست می خوانند.

ترکیه جز ایتلاف تحت رهبری امریکا در جنگ علیه گروه دولت اسلامی در سوریه می باشد و از مخالفین رهبر سوریه بشار اسد بشمار میرود که این عمل ترکیه را در صف مقابل ایران در سوریه قرار داده است.

در صحبت دیروزه خود اردوغان خواهان وحدت بیشتر در بین کشورهای اسلامی شده و گفت به هر اندازه که مسلمانان و یا کشورهای اسلامی بجان یکدیگر بیفتند، به همان اندازه مردم بیگناه که به رهبران خود امید بسته اند، بیشتر در نزاع داخل می شوند.

در همین اجلاسی رئیس جمهور ایران حسن روحانی هم برضد نفاق بین مسلمانان سخن گفت.

هم اکنون ایران در سوریه و یمن در برابر عربستان سعودی قرار گرفته است.

نظر به گزارش تلویزیون دولتی ایران روحانی در کنفرانس اظهار داشت هیج پیامی که آتش نفاق را در جهان اسلام دامن می زند نباید از این کنفرانس خارج شود.

عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت افغانستان
عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت افغانستان



دواخان مینه پال معاون سخنگوی رئیس جمهور غنی قبلاً گفته است که به نماینده گی از حکومت افغانستان عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه در این نشست شرکت می کند.

آقای مینه پال همچنان گفته بود که رئیس اجرائیه در این کنفرانس روی وضعیت جاری در افغانستان و کشورهای اسلامی در منطقه صحبت خواهد کرد.

اما در برخی گزارش ها گفته شده است که رئیس اجرائیه در این نشست خواستار همکاری مشترک برای حل مشکلات افغانستان و کشورهای اسلامی در منطقه نیز میگردد.

XS
SM
MD
LG