لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۰

حملات طالبان به هدف تصرف مرکز کندز ناکام شد


حملات تهاجمی که از سوی طالبان مسلح به هدف تصرف ولسوالی‌های کندز و مرکز این ولایت راه اندازی شده بود به ناکامی انجامید

بر اساس گفته‌های مسئولان محلی ولایت کندز طالبان مسلح دو روز قبل حملات تهاجمی شان را تحت نام عملیات عمری بالای مرکز و شش ولسوالی کندز آغاز کرده بودند که با متحمل شدن تلفات سنگین شکست خوردند.

اسدالله عمرخیل والی کندز به رسانه‌ها گفت که مخالفان مسلح حکومت بالای مراکز شش ولسوالی این ولایت و مرکز کندز از چندین استقامت حملات تهاجمی آغاز کرده بودند که در نتیجه با مقاومت شدید نیروهای دولتی مواجه شدند و با متحمل شدن تلفات سنگین ناکام گردیدند.

والی کندز: سقوط دوباره این ولایت به دست طالبان خواب است و خیال
والی کندز: سقوط دوباره این ولایت به دست طالبان خواب است و خیال

والی کندز، سقوط دوباره این ولایت به دست طالبان را خواب و خیال می‌داند:

"طالبان مسلح به هدف تصرف مرکز کندز تحت نام "عمری" عملیات راه اندازی کرده بودند که با شکست مواجه شدند و فقط آنان در این عملیات به مردم مزاحمت خلق کردند و به هدف شان نرسیدند."

با این حال جنرال محمد قسیم جنگل باغ قوماندان امنیه ولایت کندز به خبرنگاران گفت که عملیات عمری طالبان مسلح به عملیات خونین خودشان مبدل گردید.

آقای جنگل باغ گفت که در این عملیات چهل تن از مخالفان مسلح کشته شده و ده‌ها تنِ دیگر شان زخمی شده اند.

وی افزود:

"هدف طالبان مسلح این بود که ولایت کندز را دوباره تصرف نمایند، اما نیروهای دولتی در برابر شان مقاومت کردند و تمامی پلان‌های دشمن از سوی نیروهای امنیتی خنثی شد و برای طالبان تلفات سنگین وارد شده‌است."

قوماندان امنیه علاوه کرد که در این عملیات طالبان مسلح دو تن از نیروهای دولتی کشته و چهار تنِ دیگرشان زخمی گردیدند.

این حملات تهاجمی طالبان مسلح، باشندگان ولایت کندز را سخت نگران کرده و حکومت مرکزی را در خصوص وضعِ کنونی این ولایت به بی توجهی متهم می‌کنند.

چند تن از باشندگان در صحبت با رادیوآزادی چنین گفتند:

"احمدالله هستم، بیادر از دو روز به اینسو درگیری شدید در ولایت کندز جریان دارد و مردم خیلی نگران هستند که کندز دوباره سقوط نکند و از دولت تقاضا داریم که به این مشکل مردم رسیدگی کند."

"شکرالله هستم، وضعیت کندز خیلی خراب و نگران کننده است و در چهار اطراف شهر جنگ جریان دارد و مردم سخت پریشان هستند."

"عبدالله هستم، از دو روز شده که در ولسوالی ها و اطراف مرکز کندز درگیری شدید جریان دارد و کندز در حالت محاصره قرار داد و اگر به زود ترین فُرصت به این ولایت توجه نشود ممکن کندز به دست طالبان سقوط کند."

این باشندگان می‌گویند که اگر وضعیت به همین منوال ادامه پیدا کند، ممکن حادثه ششم میزان سال گذشته دوباره تکرار شود.

تعدادی از باشنده های کندز که از اثر درگیری های اخیر در این ولایت بیجا شده اند.
تعدادی از باشنده های کندز که از اثر درگیری های اخیر در این ولایت بیجا شده اند.

باید یاد آور شد که هم اکنون درگیری‌های شدید میان نیروهای دولتی و مخالفان مسلح حکومت در شش واحد اداری این ولایت و در اطراف شهر کندز در فاصله دو کیلومتری ادامه دارد و حتی صدای گلوله‌های سلاح‌های سبُک و سنگین در داخل شهر به گوش می‌رسد.

از سوی دیگر ذبیح الله مجاهد که خود را سخنگوی طالبان مسلحمعرفی می‌کند، می‌گوید که در این عملیات طالبان بیست پوسته‌ای نیروهای دولتی را در مسیر شاهراه کندز – تخار تصرف کرده‌اند و همچنان به نیروهای دولتی تلفات وارد شده است.

اما مسئولان محلی این ولایت، مسدود شدن شاهراه کندز – تخار را تائید می‌کنند، ولی در مورد تصرف پوسته‌های امنیتی جزئیات ارایه نکرده‌اند.


گزارش: اجمل آرین

XS
SM
MD
LG