لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۱

در افغانستان ۸۰ حمله هوایی بر ضد داعش انجام شده است


واشنگتن پُست

روزنامه واشنگتن پُست در شماره اخیر خود به بیانات یک جنرال امریکایی اشاره می‌کند که گفته است در این سال بیش از ۸۰ حمله هوایی علیه گروه دولت اسلامی در افغانستان انجام شده و توانایی های این گروه بسیار محدود شده است.

به نوشته روزنامه شاید در این حملات ضربات شدید به گروه داعش وارد شده باشد، اما چیزی که توجه را جلب می‌کند اینست که حملات طیاره های بی پیلوت امریکا در ولایت ننگرهار بر علیه گروه دولت اسلامی نتوانسته بر امنیت در دیگر نقاط افغانستان تأثیر کند.

روزنامه از قول جنرال امریکایی چارلز کلیف لند می‌نویسد که گفته است وضعیت امنیتی در ولایت هلمند نگران کننده است.

علاوه بر آن به گفته جنرال امریکایی سازمان القاعده و دیگر گروه های شورشی هنوز هم افغانستان را خانه خود می‌شمارند و مقامات نظامی امریکا به نوشته روزنامه واشنگتن پُست در مورد روابط القاعده با طالبان تشویش دارند.

نظر به نوشته روزنامه، جنرال امریکایی اظهار داشته است که خود القاعده نمی‌تواند تهدید بزرگی در افغانستان بار آورد اما کمک و تعلیم آن به طالبان می‌تواند این گروه را مؤثرتر و خطرناکتر بسازد.

ورلد پُست

روزنامه ورلد پُست در شماره اخیر خود مطلبی دارد تحت عنوان طالبان و گرداب خشونت افغانستان که در بخش آن می‌نویسد، در نزدیکی‌ها وزیر خارجه امریکا بار دیگر به افغانستان سفر کرد و همچون مهندس حکومت وحدت ملی در این کشور بار دیگر با سخنان خود سوال‌ها را در بین مردم افغانستان ایجاد کرد.

او گفت که موافقتنامه حکومت وحدت ملی تا پنج سال می‌باشد نه دو سال.

این سخنان وی به نوشته روزنامه در بعضی حلقه ها در افغانستان سر و صدا ها را بلند کرده است که گویا این عمل یک دخالت در امور یک کشور مستقل می‌باشد.

اما به نوشته روزنامه سوال اینجاست که این اعتراضات و تنقیدها چرا در آغاز ایجاد حکومت وحدت ملی که برنده و بازنده انتخابات را در تشکیل یک حکومت واحد همراه کرد، به این اندازه جدی نبودند.

روزنامه می افزاید دلیل اینست که چند مدتی از کار این حکومت می‌گذرد و این حکومت در بسیار ساحات به ناکامی رو بروست.

هشتاد و یک درصد مردم از کارکرد حکومت راضی نیستند، جوانان کشور را ترک می‌کنند و بسمت یک سرنوشت نامعلوم به اروپا می روند و نظام افغانستان با فساد آلوده است تا حدی که سرمفتش خاص بازسازی امریکا در افغانستان گفته است که فساد حتی به موجودیت افغانستان تهدید بار می آورد.

به نوشته ورلد پُست حکومت توانسته است به یک شکلی کشورهای کمک کننده را قانع بسازد که کمک‌های خود را دوام بدهند، اما در نهایت یگانه چیزی که مهم است و می‌تواند رضایت مردم افغانستان را جلب نماید اصلاحات سیاسی و دیگر اصلاحات لازمی در این کشور می‌باشد.

ولی به نوشته روزنامه با در نظر داشت تجربه فعلی که مردم افغانستان از حکومت وحدت ملی دارند، به آینده خود آنقدر مطمئن نیستند.

XS
SM
MD
LG