لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۲۰

چرا تعداد معتادین مواد مخدر روز به روز افزایش می یابد؟


جوانان معتاد که هر کدام به دلیلی در هر گوشه و کنار شهر با سر و وضع ژولیده و چهره های معصومانه و درد آور مصروف کیف گیری از مواد مخدر بوده و ما هم همه روزه شاهد افزایش معتادین هستیم که با دیدن آنها حالت انسان وحشت زده می شود.

پرویز از جمله معتادین است که هم اکنون شب و روز در امکان ها با مشکلات زیاد زندگی می کند و می گوید در وقت جنگ های داخلی به خاطر تسکین اعصاب معتاد به مواد مخدر شده است.

بابه جان که برای اولین بار ایران رفت معتاد به مواد مخدر شد که فعلاً 16 سال است که به استعمال این مواد آغشته است و با بسیار مشکلات زندگی را پیش می برد.

جواد جوان معتاد می گوید، پیدا کردن مواد مخدر در هر گوشه کشور بسیار آسان است یک پوری (بسته) هیروهین را در بدل ۱۵۰ افغانی از سوی مواد فروش ها به سهولت می خرند.

مسئولان وزارت صحت عامه افغانستان هم می گویند اعتیاد یک معضل اجتماعی، سیاسی و امنیتی در افغانستان است.

اخرین سروی انجام شده در سال ۲۰۱۲ که توسط دفتر ببن المللی مبارزه با مواد مخدر و تنفیض قانون (I N L) صورت گرفته نشان میدهد تعداد استفاده کننده های مواد مخدر در مناطق شهری افغانستان از ۲.۹تا ۳.۵ میلیون نفر می رسد که این یک رقم زیاد است در این مورد داکتر عبدالقدوس سادات امر دیپارتمنت کاهش تقاضای مواد مخدر در وزارت صحت عامه بیشتر گفت:
"سروی ها نشان می دهند که تعداد معتادین روز به روز افزایش می یابد با وجودیکه مراکز تداوی در مقابل اضافه هم شده است ظرفیت تداوی نظر به سال ۲۰۰۵ تا حال روز به روز افزونیست و مبارزه علیه مواد مخدر پروگرام یک جانبه نیست در این راستا دیگر وزارت خانه ها هم دخل اند."

سوال اینجاست آنکه مسئولین صحت عامه از ایجاد ۱۱۱ مرکز تداوی برای معتادین خبر میدهند اما چه دلیلی وجود داردکه تعداد معتادین از اینکه کاهش پیدا کند برعکس افزایش می یابد؟

ما هم راهی شفاخانه ۳۰۰ بستر جنگلک شدیم. داکتر مقصود صدیقی متخصص بخش صحت روانی و تداوی اعتیاد در این شفاخانه اعتیاد را یک مرض مزمن دماغی یا برگشت کننده عنوان نموده و دو دلیل بیولوژیکی و اجتماعی را در ازدیاد ارقام جوانان معتاد یاد کرده گفت:

" برخی معتادین در تاریخچه خود می گویند در تماس با افراد معتاد، آنها هم معتاد شده اند بیکاری را هم تنها عامل رو آوردن جوانان به اعتیاد نمی دانیم چرا که ما مراجعین هم داریم که به اثر اعتیاد وظیفه خود را از دست داده اند."

از داکتر صدیقی پرسیدیم چرا تداوی معتادینی که صورت می گیرید جنبه موثریت را به خود نمی گیرد پاسخ چنین دریافتیم:

" تداوری ما با معیار ها و استندر های دنیا صورت می گیرد و با اساس آن ما هم تداوی می کنیم اما این یک مرض برگشت کننده است با آنکه چند بار تداوی می شود ولی ما کدام دسترسی به شخصی که تداوی می کنیم نمی داشته باشیم که آیا بعد از تداوی صحت یاب شده است یا خیر و این یک مشکل است."

علی افتخاری سخنگوی وزارت کار و امور اجتماعی گفت، معتادینی که یک دوره تداوی خود را سپری می کنند وزارت کار و امور اجتماعی به همکاری وزارت صحت عامه مرکز آموزش های فنی و حرفوی بنام امید را ایجاد کرده که روزانه در حدود ۱۰ تا ۱۵ جوان را جذب این مرکز می کنند تا از برگشت دوباره به اعتیاد جلوگیری صورت گیرد.

مسئولین پولیس مبارزه با مواد مخدر از دست آورد های سال ۱۳۹۴ می گویند، در گذشته دوهزار نه صد و نوزده عملیات داشته اند که دوهزار نه صد و شش نفر دستگیر گردیده اند که اکثریت شان در محابس به سر می برند و حبس شان هم از ده سال بالا می باشدکه 22درصد آنان را قاچاقبران مواد مخدر تشکیل می دهند.

عبدالخلیل بختیار رئیس عمومی عملیاتی پولیس مبارزه با مواد مخدر افغانتسان می گوید، در سال گذشته جمع آوری مواد مخدر که از طرف پولیس مبارزه علیه مواد مخدر صورت گرفته است بعد از طی مراحل آن (۳۱۱تن) و(۷۲۲) کیلوگرام مواد مخدر ضبط شده که در پیوند به آن ۱۴ باب لابراتوار های پروسس مواد مخدر هم تخریب گردیده است.

آقای بختیاری در ادامه افزود، با آنکه بیشترین فروش مواد مخدر توسط پرچون فروشان صورت می گیرد که خود معتاد هستند با آنهم در سطح کابل بیشتر از ۱۶تُن مواد مخدر را که در سه کتگوری است و بیشتر آن پرچون فروشان که خود معتاد استند به معتادین مواد می رسانند، ضبظ شده است.

وی گفت:
" در سال گذشته تعداد مظنونین که در کابل دستگیر شده ۹۳۷ نفر است و به تعداد ۷۷۰ عملیات صورت گرفته است که در شهر کابل فروش مواد مخدر هم به سه کتکوری صورت می گیرد عمده فروشان، کسانی که به شکل متوسط کار می کنند و پرچون فروشات که برای معتادین مواد می رسانند.
اکثراً کسانی را که دستگیر می کنیم پرچون فروشان خودشان معتاد هستند و آنها خود به تداوی نیاز دارند. کار و تلاش پولیس دراین راستا بیشتر ادامه دارد."

با آنکه گزارش ها نشان می داد که در برخی از ولایات کشت کوکنار به صفر رسیده بود اما بنابر نبود امنیت روز به روز کشت کوکنار ازدیاد نموده است.

در این ارتباط محمد حنیف دانشیار رئیس اطلاعات و ارتباط عامه وزارت مبارزه علیه مواد مخدر چنین گفت:
"متاسفانه در سال ۲۰۱۴کشت کوکنار در ولایت بلخ به صفر رسیده بود اما در سال ۲۰۱۵ دوباره کشت صورت گرفت از ولایت جوزجان هم گزارشات ابتدایی رسیده که در بعضی ولسوالی ها به اثر تهدید امنیتی کشت کوکنار صورت گرفته و مردم هم به کشت آن تشویق شده اند و در ولسوالی های جمتال و چار بولک هم کشت صورت گرفته است. ساحات که تحت ارزیابی ما قرار دارد چنان ساحات متاسفانه به مشکلات امنیتی قرار دارد خصوصاً ولایت هلمند که نگرانی های زیاد وجود دارد چرا که پلان که برای محو ان داریم به اثر ناامنی تطبیق آن مشکلات خود را دارد."

آقای دانشیار از دست آورد های سال گذشته در ارتباط به دستگیری قاچاقبران مواد مخدر و پلان های که برای آینده دارند چنین گفت:

"در سال ۲۰۱۵ بیش ۲۴۰۰ نفر را در ارتباط قاچاق و فروش مواد مخدر در سطح افغانستان دستگیر کردیم که بیش از ۷۰۰ نفر رسماً محاکمه شدند و مراحل عدلی و قضایی دوسیه های آنها طی شده است. همچنان پلان عمل ملی مبارزه با مواد مخدر وظایف تمام نهاد های مبارزه با مواد مخدر را مشخص ساخته است، اما بدون شک دامنه مشکل مواد مخدر در افغانستان بسیار گسترده است و در این شکی نیست که بودیجه لازم ضرورت است و تعهد و همکاری جدی کشور های بین الملل و منطقه."

با انکه جمع آوری و تدوای معتادین از چندی به این سو از طرف وزارت صحت عامه با کمک ارگان های مربوط صورت گرفته است و هر فرد معتاد تحت تدوای قرار می گیرد، اما زین العابدین آذریون رئیس شفاخانه ۳۰۰ بستر جنگلک گفت، گاهی برای تداوی معتادین که دچار بعضی از امراضی مانند مرض قلبی می باشند به یک نفر از افراد خانواده ضرورت می شود که همراه آنان باشند.

شماری از معتادین هم هستند که از برخورد نادرست و آزار و اذیت مردم شکایت داشتند، اما عبدالخیل خلیل که مدت ۱۷ سال معتاد به مواد مخدر بود و حالا که صحت یاب گردیده می خواهد به دیگر معتادین هم کمک کند.

یکی از دلیل خیلی مهم اینست که روانشناسان می گویند در قدم اول والدين مسئول حفاظت و وارسی از احوال اطفال و جوانان شان هستند و برای نجات از اعتياد، رفتار نيک و دوست داشتن شخص معتاد و فراهم آوری زمينه کار برايش موثر ثابت شده می تواند.

شرف الدین عظیمی استاد روان شناسی پوهنتون تعلیم و تربیه کابل می گوید معتاد مجرم نیست با معتاد مثل یک مریض عادی برخورد کنید تا او به زودترین فرصت صحت یاب شود.

پس به امید روزی که این مواد زهری و کشنده که باعث تباهی بیشتر جوانان شده از افغانستان محو شود برنامه این هفته هوای تازه را از طریق ویب سایت رادیو آزادی www.radioazadi.com > و صفحه فیسبوک هوای تازه Fecebook.hawa e taza.com هم شنیده و خوانده می توانید.

ترتیب کننده برنامه هوای تازه: فرزوان حبیب زاده
وقت نشر برنامه: هفته دوبار روز های شنبه ساعت ۵:۴۵ عصر و سه شنبه ۱۱:۴۵ قبل از ظهر.

چرا تعداد معتادین مواد مخدر روز به روز افزایش می یابد؟
please wait

No media source currently available

0:00 0:12:54 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG