لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۱۸

هشت کشور اسلامی در تأمین صلح در افغانستان همکاری می‎کنند


ریاست اجرائیه افغانستان می‌گوید، سران هشت کشور اسلامی تعهد بسته اند که افغانستان را در مبارزه با تروریزم و تأمین صلح همکاری می‌کنند.

افغانستان بازهم برای مبارزه با ترورزیم و تامین صلح در این کشور چشم امید به کشورهایی دوخته است که پیش از این به گفته ریاست اجرائیه وعده‌های‌شان آنچنان عملی نبوده است.

سران کشورهای عربستان سعودی، ترکیه، ایران، اردن، مالیزیا، پاکستان، مصر و بلاروس در حاشیه نشست سازمان همکاری کشورهای اسلامی نشست‌های دو جانبه با عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه افغانستان داشته اند.

در این نشست‌ها به مبارزه مشترک با تروریزم در افغانستان، تأمین صلح در این کشور و کمک‌های اقتصادی و فرهنگی تعهد صورت گرفته است.

مجیب الرحمان رحیمی سخنگوی ریاست اجرائیه افغانستان نقش عربستان سعودی، پاکستان، ایران، ترکیه و مصر را در پروسه صلح و مبارزه با تروریزم در افغانستان مهم می‎خواند.

مجیب الرحمان رحیمی سخنگوی ریاست اجرائیه افغانستان
مجیب الرحمان رحیمی سخنگوی ریاست اجرائیه افغانستان

وی گفت:

"در نشست‌های دو جانبه که رئیس اجرائیه با تقریباً جمع زیادی از سران کشورهای اسلامی داشتند، بحث مبارزه مشترک با تروریزم مطرح گردید. اگر این تعهدات عملی گردد می‌تواند افغانستان را برای عبور از چالش کمک کند."

در کنار هشت کشور که تعهد همکاری در امر مبارزه با ترورزیم و گفتگوهای صلح با افغانستان بسته اند، یکی هم پاکستان بوده‌است، کشوری که از سال‌ها بدینسو صداقت مقام‌های آن از سوی کابل به دیده شک نگریسته شده است.

اما با این همه، افغانستان امید دارد که این کشور در انجام گفتگوهای صلح و مبارزه با تروریزم افغانستان را همکاری کند.

ریاست اجرائیه می‌گوید، در نشست دو جانبه‌یی که عبدالله عبدالله در حاشیه سیزدهمین نشست سازمان همکاری کشورهای اسلامی در ترکیه با ممنون حسین رئیس جمهور پاکستان داشته است، آقای حسین تعهد کرده که افغانستان را در زمینه مبارزه با ترورزیم و گفتگوهای صلح همکاری می‌کند.

اما احمد سعیدی یکی از کارشناسان سیاسی به تعهدات این کشورها با افغانستان در راستای مبارزه با ترورزیم و صلح به دیده شک می نگرد و می‌گوید:

سعیدی: امیدوارم وعده‌ها میان تهی نباشد.
سعیدی: امیدوارم وعده‌ها میان تهی نباشد.

"در اضافه تر از پنجاه سال که کنفرانس کشورهای اسلامی نشست‌ها داشته اند، اما متاسفانه کدام دستآوردی نداشته است، در این سفر کشورهایی که به آقای عبدالله وعده همکاری سپرده اند، باید انتظار عملی شدن آن را کشید. امیدوارم وعده‌ها میان تهی نباشد."

افغانستان در حالی به تعهدات تازه کشورهای اسلامی در راستای تامین صلح و مبارزه با ترورزیم خوشبین به نظر می رسد که تاکنون تلاش‌ها برای انجام گفتگوهای صلح با طالبان مسلح از دید کارشناسان نتیجه لازم در پی نداشته است.

دیده شود که نقش کشورهای اسلامی که تازه تعهد همکاری در راستای صلح و مبارزه با تروریزم با افغانستان بسته اند تا چه پیمانه تاثیرگذار خواهد بود.

احمد سعیدی کارشناسان سیاسی افغان می‌گوید این تعهدات زمانی نتیجه بخش خواهد بود که حکومت افغانستان آن را جدی بگیرد در غیر آن، این وعده‌ها مانند گذشته میان تهی خواهد بود.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG