لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۸

ویسا: بی نظمی جدی در شمال افغانستان ادامه دارد


روزنامه های چاپ امروز کابل بیشتر مطالب و تبصره های خود را به نا امنی‌های جاری در شمال افغانستان و تلاش‌های صلح اختصاص داده اند.

ویسا

گدودی و انارشی جدی در شمال افغانستان ادامه دارد، روزنامه ویسا سرمقاله اش را زیر همین عنوان نوشته است.

سرمقاله نویس گفته است که چهارشنبه هفته گذشته در ولسوالی رستاق ولایت تخار در نتیجه درگیری دو گروه مسلح غیر مسئول چهار تن به شمول عین الدین یک عضو شورای ولایتی این ولایت کشته شدند.

سرمقاله نویس نوشته است که در همچو درگیری‌ها افرادی دست دارند که از گروه های مسلح غیر مسئول حمایت می‌کنند.

سرمقاله نویس می‌گوید که حکومت باید جلو افراد و گروه مسلح خودسر در شمال کشور را بگیرد در غیر آن به گفته سرمقاله نویس این گروه به درد سر بزرگ مبدل شده و حادثه سقوط شهر کندز بار دیگر تکرار خواهد شد.

کابل پُست

روزنامه کابل پُست سرمقاله اش را به جنگ جاری در ولایت کندز اختصاص داده و پرسیده است که رویداد تلخ سقوط شهر کندز باز هم تکرار خواهد شد؟

سرمقاله نویس می‌گوید که طالبان با آغاز عملیات بهاری شان حملات در ولایات کندز و بغلان را گسترش داده اند و تلاش دارند تا برخی مناطق این ولایات را تصرف کنند.

روزنامه در مطلبی به ادامه عملیات نیروهای امنیتی افغان نیز اشاره کرده و گفته است که این عملیات بگونه جدی ادامه دارد.

اما نویسنده مطلب می‌گوید که طالبان تلاش دارند تا مناطقی را دوباره تصرف کنند که پیش از این از سوی نیروهای امنیتی افغان در آن سرکوب شده اند.

سرخط

آیا با طالبان مسلح صلح امکان دارد؟ روزنامه سرخط مطلبی تحلیلی را با همین پرسش آغاز کرده است.

نویسنده مطلب می‌گوید که در اوایل عدم توجه به طالبان مسلح از سوی مقامات افغان از اشتباهات بزرگ بود و آنان فکر می‌کردند که می‌توانند این گروه را از صحنه دور سازند اما درباره طالبان به گفته نویسنده مطلب تحقیق درست صورت نگرفته بود.

در مطلب آمده است که نشست های انجام شده درباره صلح همه نمایشی بوده و این سوال هنوز پاسخ نیافته که طالبان چرا بگونه روز افزون تقویت می‌شوند و جوانان بیشتر را جلب و جذب می‌کنند.

سرنوشت

روزنامه سرنوشت سرمقاله اش را به موضوع صلح اختصاص داده و گفته است که صلح تا هنوز نیز به معنی تسلیم شدن است.

سرمقاله نویس به نقل از دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری افغانستان گفته است که خواست های حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار زمانی پذیرفته خواهد شد که این حزب بگونه کامل با پروسه صلح بپیوندد.

نسیم شفق

XS
SM
MD
LG