لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۷

حکومت باید انتخابات را مطابق به وعده اش برگزار کند


شماری از اعضای جامعه مدنی و احزاب سیاسی یکبار دیگر تاکید کردند که برگزاری انتخابات بدون اصلاحات ناممکن است.

اعضای گروه کاری مشترک نهاد های جامعه مدنی و احزاب سیاسی روز یکشنبه در نشستی در کابل گفتند، اگر اصلاحات انتخاباتی از همین اکنون آغاز نگردد، بیانگر آن خواهد بود که حکومت در این راستا جدی عمل نمی‌کند.

محمد نعیم ایوب زاده رئیس تیفا یا انتخابات شفاف افغانستان و یک عضو این گروه گفت طرح را به هدف ایجاد اصلاحات انتخاباتی به حکومت پیشکش می‌کنند.

محمد نعیم ایوب زاده رئیس تیفا
محمد نعیم ایوب زاده رئیس تیفا

وی افزود:

"اگر واقعاً حکومت صادق است و عوام فریبی نمی‌کند و از اصلاحات انتخاباتی به عنوان وسیله سیاسی استفاده نمی‌کند، پس اصلاحات را از همین امروز آغاز کند و خوشبختانه گروه کاری مشترک جامعه مدنی و احزاب سیاسی روی بهترین طرح عملی کار کرده‌اند که رهنمودی می‌تواند به حکومت باشد که با استفاده از آن انتخابات را برگزار کند، درغیر آن این گفتارها سطح پایین صداقت شان را نشان داده و واضح می‌سازد که نسبت به برگزاری انتخابات جدی نیستند."

اعضای گروه کاری مشترک نهادهای جامعه مدنی و احزاب سیاسی پیرامون اصلاحات سیستماتیک و برگزاری انتخابات با اعتبار، از حکومت خواستند تا به گونه جدی مراحل قانونی فرمان تقنینی اصلاحات انتخاباتی را پیگیری نموده و سرنوشت کار کمیته گزینش را روشن بسازد.

این در حالیست که سرنوشت دومین فرمان صادر شده تقنینی رئیس جمهور مبنی بر ایجاد تعدیلات در قانون انتخابات، تشکیل، وظایف و صلاحیت‌های کمیسیون های انتخاباتی تا کنون مشخص نیست.

اما حکومت همواره گفته است که به ایجاد اصلاحات انتخاباتی متعهد است و به تازه گی این فرمان تقنینی از وزارت عدلیه به وزیر امور پارلمانی فرستاده شده‌است.

حکومت افغانستان پیش از این اعلام کرده‌است که انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی ها را در بیست وچهارم ماه میزان برگزار می‌کند.

در عین حال حزب حق و عدالت افغانستان نیز تاکید می‌کند تا تقویم انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی ها هرچه زودتر تهیه شود.

عباس نویان نماینده این حزب که در این نشست حضور داشت گفت که باید افراد صادق و بیطرف از سوی کمیته گزینش برای عضویت در کمیسیون‌های جدید انتخاباتی برگزیده شوند.

عباس نویان عضو حزب حق و عدالت افغانستان
عباس نویان عضو حزب حق و عدالت افغانستان

وی گفت:

" ما تاکید می‌کنیم که هرچه زودتر تقویم انتخابات از سوی کمیسیون جدید انتخاباتی ساخته شود و در بین فصل تابستان و خزان انتخابات برگزار گردد و باید با میکانیزم شفاف صورت بگیرد کمیته گزینش توجه کند تا افراد خوب، وطن دوست و کسانی که معتقد به دیموکراسی و پیشرفت آینده افغانستان متعهد هستند، انتخاب کند."

اعضای گروه کاری مشترک نهادهای جامعه مدنی و احزاب سیاسی، در طرح شان به حکومت، به هدف کاهش در مصارف انتخاباتی، جلوگیری از تقلب و برگزاری انتخابات قابل قبول، پیشنهاد کرده تا در پروسه ثبت نام و رایدهی از ماشین های الکترونیکی استفاده شود.

این گروه وضعیت کنونی اصلاحات انتخاباتی را نگران کننده دانسته و وقت کُشی‌ها در این رابطه را غیرقابل توجیه می‌داند.

گزارش: سحرلیوال

XS
SM
MD
LG