لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۲۵

نگرانی ها در مورد شدت گرفتن جنگ در برخی ولایات شمال


شدت جنگ در شمال افغانستان نگرانی های جدی را به میان آورده و شماری از اعضای مشرانو جرگه هشدار میدهند که اگر به اوضاع این ولایات توجه لازم نشود، ممکن برخی مناطق آن بدست طالبان مسلح سقوط کند.

فضل هادی مسلمیار رئیس مشرانو جرگه افغانستان نیز به این باور است که باید برای جلوگیری از پیشروی مخالفان مسلح دولت بخصوص در شمال این کشور، نیروهای بیشتر با تحهیزات سنگین به این ولایات فرستاده شوند.

وی میگوید که در مورد اوضاع امنیتی بخش های شمال کشور با رئیس جمهور غنی بزودی دیدار خواهد داشت.

فضل هادی مسلمیار رئیس مشرانو جرگه افغانستان
فضل هادی مسلمیار رئیس مشرانو جرگه افغانستان

وی گفت:
"برای مهار جنگ در شمال و دیگر بخش های افغانستان، کمیسیون دفاعی و ما هیئت اداری مکلفیت داریم تا در این باره با رئیس جمهور گفتگو کنیم. در ولایاتی که نیروهای امنیتی ما قربانی می دهند باید برای آنان تجهیزات فرستاده شود و از آنان حمایت صورت گیرد."

نا امنی ها در بخش های شمال کشور ماه میزان سال گذشته زمانی اوج گرفت که شهر کندز به دست طالبان سقوط کرد.

این شهر سه روز زیر اداره طالبان قرار داشت و نیروهای امنیتی با انجام عملیات نظامی توانستند این شهر را دوباره به تصرف شان در آورند؛ اما طالبان با شکست در این ولایت، فعالیت های شان را بیشتر از پیش، در بخش های دیگر شمال کشور گسترش دادند.

اکنون بار دیگر مخالفان مسلح دولت تلاش کرده اند تا شهر کندز را مانند سال گذشته زیر اداره شان در آورند؛ اما وزارت دفاع افغانستان میگوید تلاش این گروه مهار شده است.

با این همه شماری از سناتوران میگویند با خاموشی حکومت در زمستان سال گذشته در این ولایات، طالبان بیشتر تجهیز شده اند.

عظیم قویاش یکی از این سناتوران میگوید طالبان از چند روز در برابر نیروهای امنیتی کشور به درگیری پرداخته اند و چندین قریه ولسوالی صیاد ولایت سرپل را زیر اداره شان در آورده اند.

وی گفت:
"وضعیت در ولایات شمال کاملاً نگران کننده است. سرپل در حال سقوط قرار دارد.
مردم سرپل در حال فرار به دیگر ولایات هستند. همینگونه ولایت جوزجان چهار ولسوالی آن در حال سقوط است، برخی از ولسوالی های فاریاب نیز در این حالت قرار دارد. اگر تا چهار روز دیگر قوای مجهز وارد سرپل نشود و عملیات هوایی و زمینی انجام ندهند، سرپل کاملاً به دست دشمن سقوط خواهد کرد."

وزارت دفاع افغانستان پیش از اینگفته است که نیروهای امنیتی افغان توانایی هرگونه مبارزه را در سال روان با مخالفان مسلح دولت دارند.

دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان
دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان

دولت وزیری سخنگوی این وزارت به این همه نگرانی ها چنین پاسخ میدهد:
"جنگ و تحرکات دشمن را ما تایید میکنیم؛ اما در این جنگ به دشمن ضربه سخت وارد شده است، تلفات زیاد پرداخته اند. هیچ کسی نباید چنین سخنان که گویا یک ولایت یا ولسوالی سقوط میکند را به زبان بیاورد. عملیات های گسترده ما هم اکنون در ولایات شمال ادامه دارد و نیروهای ما در حالت تعرضی قرار دارند. "

با این همه، گلالی اکبری یکی دیگر از اعضای مشرانو جرگه افغانستان میگوید، هم اکنون در دوازده ولسوالی ولایت بدخشان نیز جنگ شدید ادامه دارد.

ولایات، سرپل، جوزجان، فاریاب، کندز و بدخشان ولایاتی اند که به گفته شماری از سناتوران با تهدید جدی طالبان مسلح روبرو بوده و به تجهیزات بیشتر نظامی در این ولایات نیاز محسوس است.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG