لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۳۱

نتانیاهو: نیروهای اسرائیل از تپه های جولان خارج نمی شوند


در حالیکه اشغال تپه های جولان از سوی اسرائیل یکی از موضوعات عمدۀ مورد نزاع میان اعراب و اسرائیل است، بنیامین نتانیاهو صدراعظم اسرائیل گفته است، نیروهای کشورش هرگز از تپه های جولان خارج نخواهند شد و این تپه ها برای همیش در دست اسرائیل خواهد بود.

صدراعظم اسرائیل می گوید، کشورش هرگز از تپه های جولان خارج نخواهد شد و همواری های ستراتیژیک سرحد با سوریه برای همیش در دست اسراییل خواهد بود.

صدراعظم اسراییل دیروز در جلسه تشریفاتی کابینه به مناسبت اولین سالگرد تشکیل حکومت فعلی اسرائیل که در تپه های جولان دایر شده بود گفت:

"من مراسم جلسۀ کابینه را به این سبب در تپه های جولان انتخاب کردم که پیغام واضح را بفرستم که جولان برای همیش در دست اسرائیل خواهد بود، اسرائیل هرگز تپه های جولان را ترک نخواهد کرد."

عساکر اسرائیلی
عساکر اسرائیلی

نتانیاهو همچنان گفت، شک دارد که سوریه دیگر بتواند به موقفی برگردد که قبل از جنگ جاری داخلی اش داشت.

نتانیاهو افزود، مخالف تلاش های دیپلوماتیک برای ایجاد ثبات در سوریه نیست به شرطی که این مسئله به قیمت امنیت اسرائیل تمام نشود.

او گفت، سرحد تغییر نخواهد کرد و زمان آن است که جهان بالاخره حاکمیت اسرائیل بر تپه های جولان را به رسمیت بشناسد.

اسراییل در جنگ سال ۱۹۶۷ شرق میانه تپه های جولان را از سوریه گرفته و آنرا در سال ۱۹۸۱ با خاک خود الحاق کرد.

دمشق به دنبال این بیانات ناتانیاهو فوراْ عکس العمل نشان داد.

وزارت خارجه سوریه اعتراض نامه اش را به ملل متحد و شورای امنیت این سازمان سپرده و این اقدام اسرائیل را تحریک آمیز خواند.

وزارت خارجه سوریه تپه های جولان را بخشی اشغال شده کشور خود خوانده و از جامعه جهانی خواست بر اسرائیل فشار آوردند تا منطقه را ترک کند.

خروج قوای اسرائیلی از جولان مدتی زیادی به حیث کلید عمدۀ صلح میان اسرائیل و سوریه تلقی می شد، ولی با از هم پاشیده شدن سوریه، موضوع از دست دادن تپه های جولان که مردم اسرائیل هم خواهان آن نیستند، آهسته آهسته ناممکن شده است.

XS
SM
MD
LG