لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۰

برگشت مهاجرین افغان به کشورشان بطور بی‌سابقه کاهش یافته است


مقامات ملل متحد می‌گویند، برگشت مهاجرین افغان که به سبب جنگ‌های جاری و مشکلات اقتصادی از کشورشان بیجا شده‌اند، به شکل بی‌نظیری کاهش یافته است.

از آغاز سال جاری میلادی تا به حال حدود ۲۲۰۰ پناهجوی افغان دوباره به افغانستان برگشته اند. پروسه برگشت اختیاری مهاجرین افغان که در سال ۲۰۰۱ آغاز شد، امسال به پایین سطح آن رسیده است.

جورج اوکوت اوبو معاون امور عملیاتی کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان می‌گوید، این پروسه خیلی پایین تر از چیزی است که انتظار آن می‎رفت. وی این موضوع را در جریان دیدار دوره یی‌اش از منطقه، دیروز در کابل ابراز داشت.

حدود ۲.۴ میلیون مهاجر افغان در کشورهای خارجی زندگی می‎کنند.

اوکوت اوبو گفت، بر اساس تخمین یو ان ایچ سی آر یا کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهجویان، بیش از ۲۰۰ هزار افغان سال گذشته به اروپا فرار کردند و رقم نامعلومی به ایران، پاکستان و نقاط دیگر افغانستان پناه بردند.

به گفته وی، بحران مهاجرین افغان تنها اروپا را متاثر نساخته است بلکه ۸۰ هزار افغان در سال ۲۰۱۶ در داخل افغانستان بیجا شده‌اند.

مقامات ملل متحد از جامعه بین‌المللی خواسته اند حکومت افغانستان را در ادغام دوبارۀ پناهجویان برگشته، کمک کند تا از برنامه‌های حکومت مستفید گردیده و تنها به کمک‌های خارجی اتکا نکنند.

مایا امیراتونگا مقام ارشد "یو ان ایچ سی آر" در افغانستان در یک اعلامیه گفته است، در حالیکه توجه بین‌المللی به مهاجرین افغان که راهی اروپا اند معطوف می‏باشد، این مهم است که بزرگترین و آسیب پذیرترین گروه از بیجا شدگان را فراموش نکنیم که در داخل افغانستان بیجا شده یا به کشورهای همسایه پناه برده و نیاز به کمک دارند.

اوکوتو اوبو معاون عملیاتی کمیشنری عالی ملل متحد در امور مهاجرین گفت، سال گذشته حدود ۶۰ هزار مهاجر افغان به شکل اختیاری به کشورشان برگشتند.

به گفته ملل متحد، این برگشت وسیع بعد از آن صورت گرفت که به دنبال حملات تروریستی در پاکستان، مهاجرین افغان مورد آزار و اذیت مقامات پاکستانی قرار می‎گرفتند.

مرتبط

XS
SM
MD
LG