لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۵۶

حیدری: سروی زمین های زراعتی، در رشدی زراعت کمک میکند


وزارت زراعت و مالداری افغانستان میگوید که تلاش ها برای معیاری کردن زراعت در کشور را شدت بخشیده اند.

این وزارت نتایج سروی را که به همین هدف به همکاری سازمان جهانی خوراکه و زراعت یا (FAO) در بخش زمین های زراعتی و غیر زراعتی انجام داده به روز یکشنبه در یک نشست مسلکی تشریح کرد.

میر امان الدین حیدری معین وزارت زراعت و مالداری افغانستان میگوید که در این سروی تمام زمین ها در کشور مشخص گردیده و آنان را در بخش تطبیق پلان های شان کمک میکند.

وی گفت:

"این سروی برای ما فرصت میدهد که زمین ها را از جوانب مختلف آن بشناسیم و از منابع مختلف کارگیریم تا سیستم زراعت ما معیاری شود.

این سروی برای ما در بخش ساخت و تطبیق برنامه ها، پلان ها و ستراتیژی های ما کمک می کند و برای رشد اقتصادی، اجتماعی و به صورت خاص رشد زراعت کمک می کند تا ما کارهای خود را شدت بخشیده و خود را به خود کفایی نزدیک سازیم."

سروی زمین ها در افغانستان به طور خاص توسط طیاره از طریق هوا به همکاری مالی و تخنیکی اداره خوراکه و زراعت سازمان ملل متحد یا (FAO) صورت گرفته که زمین های تحت آب، یک فصله، دو فصله، زمین های للمی، باغ های میوه، چراگاه ها و جنگلات در آن شامل میباشد.

به اساس معلومات ریاست احصائیه زراعت این وزارت در این سروی تمام زمین های افغانستان به بیست و پنج بخش تقسیم شده است.

مسئولان این وزارت میگویند که در حال حاضر در کشور ۳.۵ میلیون هکتار زمین تحت آب بوده که حدود ۲.۴ میلیون هکتارآن زمین های قابل کشت میباشد.

همچنان در هشتاد هزار هکتار زمین تاک های انگور و بر یکصد هزار هکتار دیگر نهال های میوه غرس شده است.

تولوشی چیلی نماینده سازمان جهانی خوراکه و زراعت می گوید که این سروی با موسسات کمک کننده داخلی و خارجی آنلاین گردیده تا این موسسات بتوانند، به اساس آن کمک و برنامه های انکشافی شان را ترتیب کنند.

کارشناسان میگویند، به اساس این سروی و با تطبیق پلان ها محصولات زراعتی در کشور افزایش میآبد.

عبدالله یکی از این کارشناسان در مورد گفت:

"یک اقدام خوب کرده است، باید این اقدام از قبل صورت می گرفت، می شود از آن استفاده فوق العاده نمایند و مسیر آینده شان را تعیین کنند کسانی که تازه می آیند به آنها راه نمایی می‌کند که اکنون در کدام حالت قرار دارد و در آینده می خواهد در کدام مسیر برود و کسانی که در آن دخیل اند درست استفاده کنند."

وزارت زراعت و مالداری افغانستان میگوید تلاش دارد که درآینده سروی های جدید دیگر را نیز در این بخش انجام بدهد تا ارگان های مربوط دولتی در عرصه ساخت بندها، آبرسانی و دیگر بخش ها اقدامات لازم را انجام بدهند.

رئیس جمهورافغانستان پیش از این در سخنرانی های خود تاکید کرده است که زراعت آسان ترین راه برای رشد اقتصاد در کشور است و انکشاف این سکتور در اولویت های حکومت قرار دارد.

گزارش: جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG