لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۵۸

هشدار انجمن جامعه مدنی جوانان افغانستان به ایران


به سلسله واکنش‌ها در رابطه به قتل ستایش قریشی اینک انجمن جامعه مدنی جوانان افغانستان به حکومت ایران هشدار می‌دهد که اگر عامل قتل این دختر افغان را به زودی اعدام نکند با حرکت‌های مدنی شان سفارت آن‌کشور در کابل را، مسدود خواهد کرد.

اعضای این انجمن روز دوشنبه در یک نشست خبری از حکومت و نهادهای عدلی و قضایی ایران خواست تا قضیه قتل ستایش قریشی را با جدیت تعقیب کرده و عدالت را تامین کند.

فردین فدایی رئیس انجمن جامعه مدنی جوانان افغانستان
فردین فدایی رئیس انجمن جامعه مدنی جوانان افغانستان

فردین فدایی رئیس انجمن جامعه مدنی جوانان افغانستان در مورد گفت:

"به زودترین فرصت باید این فرد به اشد مجازات محکوم شود، در غیر آن ما به یقین کامل وعده می‌دهیم که در سفارت ایران را خواهیم بست و به هیچ عنوان به کسی اجازه نمی‌دهیم که مانع راه ما شود چون این حق مسلم ما است."

ستایش قریشی دختر شش ساله افغان به تاریخ ۲۲ حمل در ایران توسط پسر هفده ساله ایرانی مورد تجاوز جنسی قرار گرفته به قتل رسید و سپس تلاش کرده تا جسد وی را با پاشیدن تیزاب از بین ببرد.

این قضیه در افغانستان و ایران با عکس‌ العمل‌های شدید روبرو گردیده‌است، شماری از فعالان مدنی به روز یکشنبه در ولایت بامیان با راه اندازی اعتراضات خواهان مجازات عامل قتل ستایش شدند.

این رویداد عکس العمل‌های تند مردمی را به گونه گسترده در شبکه های اجتماعی نیز به همراه داشته است.

در عین حال شماری از مقامات ایرانی بشمول معاون رئیس جمهور ایران در امور زنان این کار را یک عمل وحشیانه عنوان کرده‌است.

بر اساس گزارش رسانه‌های ایرانی، برخی مقامات آن‌کشور گفته اند که این قضیه از سوی قوه قضاییه آن کشور بدون تبعیض پیگیری خواهد شد.

اعضای ولسی جرگه افغانستان همچنان در نشست روز دوشنبه این جرگه گفته اند که سکوت در برابر این قضیه پذیرفتنی نیست و خواهان پیگیری جدی این قضیه گردیدند.

در این حال وزارت خارجه افغانستان نیز می‌گوید که به سفارت این کشور در تهران وظیفه سپرده تا این قضیه را با نهاد های عدلی و قضایی آن کشور به گونه جدی پیگیری نماید.

شکیب مستغنی سخنگوی این وزارت ضمن نکوهش این قضیه، به رادیو آزادی گفت که حکومت افغانستان خواهان اشد مجازات به عاملین این جنایت می‌باشد.

شکیب مستغنی سخنگوی وزارت خارجه افغانستان
شکیب مستغنی سخنگوی وزارت خارجه افغانستان

وی گفت:

"وزارت امور خارجه جمهور اسلامی افغانستان به سفارت این کشور در تهران وظیفه سپرده‌است تا موضوع را با نهادهای عدلی و قضایی جمهور اسلامی ایران جداً پیگری نموده و همچنان با خانواده داغ دیده قریشی از هیچ گونه همکاری در راستای تحقق عدالت در این زمینه دریغ نورزد."

فعالان جامعه مدنی می‌گویند که ایران همواره افغان‌ها را با کوچکترین جرم به اعدام محکوم کرده و اکنون که یک تبعه آن کشور جنایت بزرگی چون تجاوز و قتل ستایش قریشی را انجام داده‌است باید بدون کدام تاخیر اعدام گردد.

گزاش: تمیم اخگر

هشدار انجمن جامعه مدنی جوانان افغانستان به ایران
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:36 0:00

XS
SM
MD
LG