لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۹ حوت ۱۴۰۲ کابل ۰۸:۲۲

مسوده تفاهمنامه درمورد مهاجرین افغان با جرمنی نهایی شده‌است


وزارت مهاجرین و عودت کنندگان افغانستان می‌گوید، روی برنامه‌های به هدف حل مشکلات و فراهم نمودن امکانات برگشت داوطلبانه پناهجویان افغان از کشور‌های اروپایی با اتحادیه اروپا مشترکاً کار می‌کند.

حفیظ میاخیل مشاور مطبوعاتی این وزارت روز دوشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت که حکومت تلاش دارد تا قبل از نشست بروکسل با اتحادیه اروپا و برخی کشور‌های اروپایی در مورد حل مشکلات پناهجویان افغان به یک تفاهم واضح برسد.

وی گفت، مسوده تفاهمنامه در رابطه به حل مشکلات مهاجرین افغان، با جرمنی نهایی شده‌است.

وی گفت:

"حکومت افغانستان می‌خواهد در رابطه به مشکلات پناهجویان افغان که به اروپا رفته اند با کشور‌های اروپایی و اتحادیه اروپا به یک تفاهم واضح برسد در این مورد وزارت‌های مختلف کار می‌کند مسوده تفاهمنامه با جرمنی نهایی شده‌است و این مسوده را ما با جرمنی شریک خواهیم کرد و پس از آن مذاکرات آغاز می‌شود."

آقای میاخیل با آنکه در مورد جزئیات چگونگی مسوده تفاهمنامه با جرمنی چیزی نگفت، اما افزود که فراهم ساختن تمامی امکانات و نیازمندی‌های پناهجویان افغان با مقامات کشور‌های اروپایی در میان گذاشته می‌شود.

وزارت مهاجرین و عودت کنندگان افغانستان قبل از این گفته است که بر علاوه جرمنی، به هدف حفظ حقوق مهاجرین با کشور اتریش و شماری دیگر از کشورهای اروپایی نیز تفاهمنامۀ را امضا خواهد کرد.

در یک سال گذشته که بحران پناهجویی کشور‌های اروپایی را تهدید می‌کند، جرمنی میزبان بیشترین پناهجویان بوده و گفته می‌شود که در سال ۲۰۱۵ میلادی یکصد و پنجاه هزار افغان در جرمنی درخواست پناهندگی داده‌اند.

مهاجرین در یک جنگل در فرانسه
مهاجرین در یک جنگل در فرانسه

این در حالیست که چندی قبل صلاح الدین ربانی وزیر خارجه افغانستان در نشست استجوابیه ولسی جرگه روی برخورد سخاوتمندانه با پناهجویان افغان تاکید کرده گفت، هدایت داده شده تا در آینده به هیچ طیاره حامل انتقال پناهجویان افغان در این کشور، اجازه نشست داده نشود.

بر بنیاد معلومات حکومت افغانستان، از میان دوصد و پنجاه هزار افغان که در سال گذشته میلادی به کشور‌های اروپایی درخواست پناهندگی داده‌اند حدود چهل درصد آنان که حدود یکصد هزار تن را تشکیل می‌دهد، از سوی آن کشور‌ها پذیرفته نشده‌اند.

از سوی هم برخی از کارشناسان به توافق رسیدن روی موضوع برگشت پناهجویان افغان تحت نام برگشت داوطلبانه را خلاف کنوانسیون حقوق بشر می‌دانند.

مطیع الله خروتی یکی از این کار شناسان به رادیو آزادی گفت تا زمانیکه خطرات موجود در کشور رفع نشود هیچ افغانی حاضر به برگشت نخواهد شد.

مطیع الله خروتی
مطیع الله خروتی

وی افزود:

"زمانی کسی داوطلب به زاد گاه‌اش بر می‌گردد که سبب همان خطر که کشور اش را آن خطر برطرف شده باشد حکومت مکلفیت‌های خود را در مقابل ملت ادعا کند، زمینه‌های کار و تحصیل را مساعد سازد و همچنان امنیت ملت را تامین کند بعداً باز تفاهمنامه امضا کند و مهاجرین را بگوید که حالا بیاید که به شما زمینه کار و تحصیل و امنیت فراهم شده است."

این در حالیست که مقامات ملل متحد به تازگی گفته که برگشت مهاجرین افغان که به سبب جنگ‌های جاری و مشکلات اقتصادی از کشور شان بیجا شده‌اند، به شکل بی‌نظیری کاهش یافته است.

در این حال کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان ایجاد فرصت‌های شغلی از سوی حکومت افغانستان را گامی برای جلوگیری از افزایش مهاجرت‌ها عنوان می‌کند.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG