لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۰

اصلاح: نقش با اهمیت چین در پروسه صلح افغانستان


عناوین مطالب و تبصره‌های مهم شماری ازروزنامه های چاپ امروز کابل در کنار سایر مسایل به موضوع سفر مشاور امنیت ملی افغانستان به چین و قتل ظالمانه ای یک کودک شش ساله افغان در ایران و واکنش‌ها در این خصوص اختصاص یافته است.

اصلاح

روزنامه اصلاح سرمقاله اش را تحت عنوان " نقش با اهمیت چین در پروسه صلح افغانستان" و همزمان با سفر محمد حنیف اتمر مشاور امنیت ملی افغانستان به نشر رسانده است.

در سرمقاله آمده‌است که حنیف اتمر در چین با مقامات آن کشور سرگرم بحث و گفتگو است و اجندای این بحث‌ها نیز بیشتر به پروسه صلح افغانستان متمرکز می‌باشد.

سرمقاله نویس می‌گوید که نقش دولت چین در روند صلح افغانستان به دلیل نفوذ بیشتر این کشور بالای پاکستان مهم پنداشته می‌شود و روابط سیاسی و اقتصادی خوب نیز با پاکستان دارد.

سرنوشت

روزنامه سرنوشت در یک مطلب تحلیلی‌اش در مورد صلح نوشته که برای تحقق این آرمان باید در نخست به مذاکرات بین الافغانی اولویت داده شود.

در این مطلب به نقل از اعضای شورای نجات افغانستان گفته شده که در شرایط کنونی این کشور هر آن کسی که از روند صلح رو بگرداند، منحیث ظالم شناخته خواهد شد.

سرخط

روزنامه سرخط مطلبی را در مورد قتل بی رحمانه یک کودک شش ساله افغان در ایران با این عنوان که "ستایش آخرین قربانی نخواهد بود" به نشر رسانده‌است.

در این مطلب آمده‌است که این بار نخست نیست که با مهاجرین افغان در خاک ایران برخورد نامناسب صورت می‌گیرد بلکه افغان‌ها همواره در این کشور مورد آزار و اذیت قرار گرفته اند.

نویسنده این مطلب می‌گوید که حکومت افغانستان در برابر ایران موضع ضعیف و نرم اختیار کرده و این امر سبب شده آن کشور بالای افغان‌های مهاجر فضای مهاجرت را تنگتر بسازد.

ویسا

روزنامه ویسا نیز سرمقاله‌اش را به همین موضوع اختصاص داده و نوشته که دولت ایران باید به قاتل ستایش بدون کدام تبعیض و در مطابقت با قانون جزا بدهد.

در سرمقاله آمده که از این رویداد باید درس گرفته شود و تمام فعالان مدنی باید در برابر آن به اعتراضات شان تا زمانی ادامه بدهند که مجرم این قضیه به جزای اعمالش برسد.

گزارش: ویدا بره کی

XS
SM
MD
LG