لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۳

حکومت نتنیاهو، اسرائیل را به یک مسیر نادرست سوق داده است


جوبایدن معاون رئیس جمهور ایالات متحده امریکا
جوبایدن معاون رئیس جمهور ایالات متحده امریکا

معاون رئیس جمهور ایالات متحده امریکا در تازه‌ترین اظهارات خود این را پذیرفت که از حکومت اسرائیل نا امید شده و حکومت بنیامین نتنیاهو، اسرائیل را به یک مسیر نادرست سوق داده است.

اسرائیل نزدیکترین متحد ایالات متحده امریکا در شرق میانه است.

اظهارات روز دوشنبه جوبایدن که طی سخنرانی برای جی ستریت (گروه که برای حل صلح آمیز میان اسرائیل و فلسطینیان تلاش دارند) داشت، یک سرزنش غیر منتظره برای حکومت بنیامین نتنیاهو صدراعظم اسرائیل دانسته شده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری اسوشیتد پرس، معاون رئیس جمهور امریکا از پروسه صلح شرق میانه یک تصویر گنگ و غیر روشن ارائه کرد که به نظر می رسد که تا ختم موعد اداره رئیس جمهور بارک اوباما نمی‌توان در مورد پیشرفت آن خوشبین بود.

جوبایدن گفت:

" معتقدم اقداماتی را که حکومت اسرائیل در طول چند سال گذشته روی دست گرفته مانند، گسترش مداوم و سیستماتیک شهرک سازی، قانونی ساختن پایگاه‌های سرحدی و غضب زمین‌ها ما را و از همه مهمتر اسرائیل را به یک مسیر اشتباه سوق میدهد. "

بنیامین نتنیاهو
بنیامین نتنیاهو

معاون رئیس جمهور ایالات متحده امریکا همچنان افزود، اسرائیل و فلسطینیان به اعتماد همدیگر ضربه وارد کرده و همدیگر را مقصر مسئولیت‌های می خوانند که خود آنرا بجا نکرده اند.

اما انتقاد بیشتر جوبایدن متوجه حکومت اسرائیل بود.

به گفتهء اسوشیتد پرس، این اظهارات معاون رئیس جمهور امریکا یکبار دیگر پرسش اساسی را مطرح کرد که حکومت اسرائیل چگونه همزمان می تواند هم یهودی و هم دیموکراتیک باشد؟

جوبایدن در ماه مارچ با بنیامین نتنیاهو صدراعظم اسرائیل و محمود عباس رئیس اداره فلسطینیان از نزدیک ملاقات کرد و در ادامه گفت: پس از آمدن از آن سفر در مورد رسیدن به یک راه حل سریع میان اسرائیل و فلسطینیان خوشبین نیست، اما ایالات متحده امریکا به خود واجب میداند تا امنیت اسرائیل را تضمین کند و فشار‌ها بالای هر دو طرف را افزایش دهد تا به یک راه حل و پایان خشونت‌ها دست یابند.

به گفتهء معاون رئیس جمهور امریکا، در حال حاضر یک اراده سیاسی برای رفتن بسوی مذاکرات نه در اسرائیل و نه در میان فلسطینیان وجود دارد.

XS
SM
MD
LG