لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۴۴

"غفلت کننده‌ها در حمله خونین کابل، مجازات خواهند شد"


ریاست جمهوری افغانستان میگوید، برای بررسی همه جانبه رویداد مرگبار روز سه شنبه هیئت مشترک را از نهاد‌های امنیتی و کشفی گماشته شده است.

حکومت افغانستان در حالی موضوع بررسی رویداد مرگبار روز سه شنبه کابل را مطرح میکند که در خصوص پالیسی‌های امنیتی و کشفی حکومت انتقاد‌های زیادی وجود دارند.

دواخان مینه پال معاون سخنگوی رئیس جمهور روز چهارشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت که هیئت توظیف شده که در راس آن مسئولین امنیت ملی قرار دارند و تمام جوانب تخنیکی و استخباراتی این رویداد را بررسی خواهند کرد و نتیجه آنرا با رسانه‌ها شریک خواهند ساخت.

آقای مینه پال در مورد گفت:

" یک هیئت مشترک به ریاست امنیت ملی توظیف شده که بالای چگونگی این قضیه تحقیقات همه جانبه را انجام دهند، پس از آن روشن خواهد شد که کی‌ها، چگونه و از کدام جای در این قضیه دست داشتند. در این رویداد هر کسی که مرتکب بی‌پروایی و غفلت وظیفوی شده باشد مطابق قوانین جزایی کشور مجارات خواهند شد. "

مینه پال گفت: یک هیئت مشترک به ریاست امنیت ملی توظیف شده که بالای چگونگی این قضیه تحقیقات همه جانبه را انجام دهند.
مینه پال گفت: یک هیئت مشترک به ریاست امنیت ملی توظیف شده که بالای چگونگی این قضیه تحقیقات همه جانبه را انجام دهند.

در عین حال ریاست اجرائیه افغانستان، با آنکه میگوید بر اساس تحقیقات ابتدائی این حمله در بیرون از مرزهای این کشور برنامه ریزی شده اما از کدام کشور خاص نام نمی برد.

بر اساس آمارهای تازه‌ای وزارت امور داخله افغانستان، که روز چهارشنبه با رسانه‌ها شریک ساخت در نتیجه حمله مسلحانه صبح روز سه شنبه در کابل که بالای قطعه رجال برجسته صورت گرفت ۶۴ تن کشته و ۳۴۷ تن زخمی شده اند.

گفته میشود که بیشتر کشته شده گان و زخمیان این رویداد را غیرنظامیان تشکیل میدهند.

اعضای ولسی جرگه افغانستان نیز در نشست عمومی روز چهارشنبه، حمله خونین روز سه شنبه را با تند‌ ترین الفاظ محکوم کردند.

مراسم تدفین یک قربانی حمله خونین روز سه شنبه کابل
مراسم تدفین یک قربانی حمله خونین روز سه شنبه کابل

تور پیکی پتمن، یک عضو این جرگه گفت که حکومت وحدت ملی در راستای تامین صلح و امنیت ناکام مانده است:

" این رویداد نخست و آخر در کشور نیست. ما هر روز شاهد ترس و ماتم عزیزان خود هستیم، بی‌رحمی مخالفین و بی کفایتی حکومت سبب شده هموطنان ما در آتش این جنگ بسوزند. حکومت وحدت ملی در قسمت تامین امنیت و آوردن صلح در کشور ناکام مانده است و توان دفاع از مردم را ندارد. "

این درحالیست که اسحاق اتمر یکتن از کارشناسان امور سیاسی و امنیتی افغان در صحبت با رادیو آزادی بالای مدیریت جنگی حکومت و ضعف ارگان‌های کشفی این کشور انتقاد کرده گفت که نیاز است تا در این بخش‌ها اصلاحات بنیادی به میان آید.

وی میگوید که حکومت باید هرچه زودتر افراد نفوذی مخالفین مسلح را در دستگاه نظام شناسایی و مجازات نماید.

گزارش: ویدا بره کی

XS
SM
MD
LG