لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۱۴

سیلاب‌های اخیر در افغانستان، بیش از ۸۰ کشته برجا گذاشت


باران‌های بهار سال جاری در افغانستان در کنار امیدواری‌ها برای افزایش محصولات زراعتی در این کشور، در برخی ولایات تلفات و خساراتی را نیز در پی داشته است.

اداره مبارزه با حوادث طبیعی افغانستان می گوید، سیلاب‌های اخیر در ولایات شمال و شمال شرق و مرکزی در کنار تخریب منازل، باغ‌ها و زمین‌های حاصل خیز، بیش از ۸۰ کشته نیز برجا گذاشته است.

محمد اسلم سیاس معاون این اداره روز چهار شنبه در صحبت با رادیو آزادی در مورد گفت:

" در ظرف یک ماه گذشته ۸۳ تن تلفات انسانی، ۲۷ تن زخمی و تعداد زیادی خانه‌های تخریبی کلی و قسمی شده است خسارات که به زمین‌ها رسیده است با در نظر داشت نوعیت و حاصل فرق می کند در مجموع زمین‌های زراعتی هم بیشتر آسیب دیده است. "

محمد اسلم سیاس در مورد گفت: در ظرف یک ماه گذشته ۸۳ تن تلفات انسانی، ۲۷ تن زخمی و تعداد زیادی خانه‌های تخریبی کلی و قسمی شده است.
محمد اسلم سیاس در مورد گفت: در ظرف یک ماه گذشته ۸۳ تن تلفات انسانی، ۲۷ تن زخمی و تعداد زیادی خانه‌های تخریبی کلی و قسمی شده است.

آقای سیاس گفت بیشترین آسیب دیده گان باشنده‌های ولایت بادغیس، سمنگان، تخار، غور، بدخشان، بلخ، بغلان، پنجشیر، لوگر، غزنی و دایکندی اند.

گفته می شود چون بیشتر سیلاب‌ها در برخی مناطق دور افتادۀ افغانستان جاری شده است که دسترسی به معلومات آن دشوار است، به همین دلیل گمان می‌رود حجم خسارات و شمار تلفات از آنچه که مسئولان می‌گویند بیشتر باشد.

با این همه برخی از دهاقین از باریدن باران‌های اخیر خرسند اند و می گویند که باران‌های بهار سبب شده تا محصولات افزایش یافته و مشکل کمبود آب در مناطق‌شان حل گردد.

از سوی هم برخی از باشنده‌های ولایات آسیب دیده در صحبت با رادیو آزادی از حکومت خواهان کمک به متضررین سیلاب‌ها در ولایات‌شان شدند.

عبدالواحد طیبی رئیس پیشین شورای ولایتی بدخشان مشکلات مردم این ولایت را چنین مطرح می کند:

" متاسفانه که مسیر راه عمومی بدخشان هم زیان دیده و فایبر نوری در اثر سیلاب‌ها قطع شده و زمین‌های حاصل خیز به یک تعداد آن زیان‌های را به میان آورده است. "

حکمت الله حکمت باشنده ولایت غزنی نیز می گوید که در اثر باران‌های شدید به مردم این ولایت خسارات زیادی رسیده است:

" در ولسوالی و قریه‌های مختلف غزنی تخریبات شده است باغ‌ها و زمین‌های زراعتی را آب برده است و منازل را نیز ویران کرده است خواست ما از دولت مرکزی این است که در هرگوشه کشور که ضرر می رسد باید کمک صورت گیرد هیئت تعین شود و در مورد تلفات و خسارات معلومات جمع گردد. "

این بار نخست نیست که مردم ولایات مختلف افغانستان به دلیل باران‌های شدید و سیلاب‌ها متضرر شده اند بلکه سال‌های قبل نیز از این بابت مشکلات زیادی را متحمل شده اند.

اداره مبارزه با حوادث طبیعی افغانستان می گوید که روند کمک رسانی به آسیب دیده گان سیلاب‌های اخیر در کشور ادامه دارد.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG