لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۰۰

"حکومت در شناسایی همکاران داخلی تروریستان اقدامات جدی کند"


به ادامه واکنش‌های مردمی در ارتباط به حمله مرگبار روز سه شنبه در کابل، شماری از اعضای جامعه مدنی نیز این رویداد خونین را تقبیح کرده آنرا بخشی از جنایت‌های جنگی خواندند.

این فعالان مدنی روز چهارشنبه در یک نشست خبری در کابل، ادعا کردند که برخی از حلقات در داخل نظام، مخالفین مسلح را در زمینه انجام فعالیت‌های تروریستی همکاری می‌کنند.

شکیب کامجو یکتن از این فعالان مدنی می‌گوید، امکان ندارد که مخالفین مسلح بدون همکاری برخی حلقات در درون نظام فعالیت‌های تروریستی مرگباری را انجام دهند.

وی گفت:

" از رهبران حکومت وحدت ملی تقاضا داریم که در راستای شناسایی همکاران داخلی تروریستان در درون نظام اقدامات عملی نموده و در قسمت محاکمه آنها و همکاران‌شان اجراآت فوری و جدی نمایند."

این نخستین بار نیست که از موجودیت افراد نفوذی مخالفین مسلح در درون دستگاه حکومت سخن زده می‌شود بلکه پیش از این نیز شماری از چهره‌های مطرح سیاسی ازفعالیت ستون پنجم یا جواسیس مخالفین مسلح در درون نظام هشدار داده و خواستار اقدامات فوری حکومت در این راستا شده‌اند.

وزارت داخله افغانستان روز چهارشنبه گفت که در نتیجه حمله مسلحانه صبح روز سه شنبه در کابل که بالای قطعه رجال برجسته صورت گرفت ۶۴ تن کشته و ۳۴۷ تن زخمی شده‌اند.

این وزارت نیز موضوع همکاری برخی حلقات در درون حکومت را با مخالفین در انجام این حمله تائید کرد.

در عین حال احمد الله ستانکزی یکتن از فعالان مدنی می‌گوید که در کنار نیروهای امنیتی برای جلوگیری از وقوع این گونه رویداد‌های مرگبار باید هر افغان احساس مسئولیت نماید.

وی به مکلفیت‌های جامعه جهانی در خصوص مبارزه با تروریزم نیز اشاره کرد.

وی گفت:

" بیآید و در امر مبارزه علیه تروریزم با مردم افغانستان یکجا شوید، این تنها مبارزه مردم افغانستان نیست بلکه تمام ممالک در این زمینه مسئولیت دارند و ما تنها نمی‌توانیم مانند یک دیوار گوشتی در برابر اینها ایستادگی کنیم."

در عین حال ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید که رئیس جمهور در خصوص موجودیت جواسیس بیگانه در درون حکومت و مبارزه علیه آنان متعهد است.

دوا خان مینه پال معاون سخنگوی رئیس جمهور روز چهارشنبه در صحبت با رادیو آزادی هر چند موضوع همکاری برخی حلقات حکومتی با مخالفین مسلح را رد نمی‌کند اما می‌گوید که رئیس جمهور برای گرفتن انتقام هر قطره خون ریخته شده افغانانان بیگاه متعهد است.

دواخان مینه پال معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان
دواخان مینه پال معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان

وی افزود:

" حکومت افغانستان در برابر حادثه‌های تروریستی بسیار جدی است، رئیس جمهور افغانستان هدایت داد تا حملات تروریستی بررسی و تحقیق شود تا هر کسی که در این قضیه دخیل باشد چه از داخل باشد و چه از خارج باشد در مقابل‌اش جبهه گیری بسیار جدی صورت خواهد گرفت."

فعالان مدنی با نشر یک اعلامیه‌ای از مردم و همه نهاد‌های مدنی خواستند تا پس از این در برابر ریختن خون مردمان بیگناه کشور سکوت اختیار نکنند.

گزارش: ویدا بره کی

XS
SM
MD
LG