لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۱

جلسۀ شورای ناتو- روسیه اختلافات عمیق جانبین را مبرهن ساخت


ینزستولتبنرگ، منشی عمومی ناتو
ینزستولتبنرگ، منشی عمومی ناتو

ینزستولتبنرگ، منشی عمومی ناتو می گوید نمایندگان این پیمان و روسیه در گردهمایی امروز علی رغم اختلافات عمیقی که باهم دارند گفتگوهای صریح و جدی انجام دادند.

او پس از جلسۀ امروز به خبرنگاران گفت که خلال جلسۀ امروز یکبار دیگر مبرهن شد که ما در بارۀ حقایق، روایت‌ها و مسئولیت‌ها از داخل و پیرامون بحران اوکراین با هم اختلاف نظر داریم.

او گفت: " هم پیمانان بسیار ناتو با تصویر مسکو از جنگ اوکراین که آنرا یک نزاع داخلی توصیف میکنند موافق نیستند. این روسیه است که شرق اوکراین را نا آرام می سازد، از جدایی طلبان حمایت میکند، به آنها مهمات و تجهیزات فراهم میکند و در رهبری و کنترول جنگ از آنها حمایت میکند. "

دیپلوماتان ناتو در بارۀ دو حادثه هفتۀ گذشته نیز ابراز نگرانی کردند که در آن طیاره‌های جنگی روسیه در یک فاصلۀ بسیار نزدیک به یک کشتی جنگی امریکا در آبهای بین المللی در بحر بالتیک پروازهای انجام دادند.

واشنگتن این عمل را مانورهای تعرضی خواند.

منشی ناتو در بارۀ اوضاع افغانستان نیز صحبت کرد و چنین گفت:

" نیروهای امنیتی افغانستان با یک وضعیت دشوار روبرو می باشند ولی توانایی مقابله با چالش‌ها را دارند و متعهد می باشند. ناتو به حمایت خود از آنها ادامه خواهد داد. همه کشورهای عضو ناتو باید سهم در حمایت از افغانستان برای رسیدن به آرامی و امنیت سهم خود را باید ادا کنند. "

پس از اینکه روسیه شبه جزیرۀ کریمیای اوکراین را در اپریل سال ۲۰۱۴ به خود ملحق ساخت همۀ گردهمایی‌های شورای روسیه -ناتو مورد تعلیق قرار گرفت.

سپس فقط یکبار این شورا در ماه جون همان سال گردهم آمد. ولی منشی عمومی ناتو در چندین مناسبت در سال‌های اخیر با وزیر خارجۀ روسیه ملاقات‌های داشته است.

XS
SM
MD
LG