لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۷

افغانستان در نتیجه پول شویی سالانه ملیارد‌ها دالر خساره می بیند


دیده بان شفافیت افغانستان میگوید، این کشور به علت معاملات پولی نامشروع، سالانه ملیارد‌ها دالر را از دست میدهد.

معاملات پولی نامشروع معضلی که به گفته دیده بان شفافیت افغانستان به ثبات، امنیت و پیشرفت اجتماعی در این کشور آسیب رسانیده است و این کشور را برای تروریستان و فساد منظم مالی به یک جایگاه مصون مبدل ساخته است.

اکرم افضلی رئیس این دیده بان در یک نشست خبری گفت، افغانستان در نتیجه موجودیت معاملات غیرقانونی ملیارد‌ها دالر را از دست میدهد:

" افغانستان در نتیجه پول شویی سالانه ملیارد‌ها دالر خساره می بیند. تنها در بخش قاچاق و تولید مواد مخدر در حدود هفتاد ملیارد دالر سالانه به دست می آید که این پولها به یک شکلی پس راه خود را به افغانستان پیدا میکند و سبب تمویل گروه‌های مسلح و جرمی میشود. "

آقای افضلی میگوید، سروی این نهاد در پیوند به پول سیاه و پول شویی در افغانستان، در یک سال انجام شده است.

آقای افضلی افزود، سروی این نهاد در پیوند به پول سیاه و پول شویی در افغانستان، در یک سال انجام شده است.
آقای افضلی افزود، سروی این نهاد در پیوند به پول سیاه و پول شویی در افغانستان، در یک سال انجام شده است.

وی تاکید می ورزد که این عواید سیاه و غیرقانونی از طریق حواله، شرکت‌ها و برخی مسئولان به بیرون از کشور انتقال میگردد و پس از شستشو بدون پرداخت مالیه برای دولت، دوباره به شکل پول مشروع وارد این کشور می گردد.

به اساس معلومات این نهاد در سال ۲۰۱۱ میلادی حدود ۴.۵ میلیارد دالر به بیرون از افغانستان برده شده است.

دیده بان شفافیت افغانستان همچنان میگوید که از کابلبانک نیز به همین گونه پول بیرون شده که سبب چالش‌ها برای حکومت این کشور شد.

مسئولان این نهاد با آنکه از اختلاس کننده گان، قاچاقبران مواد مخدر و افراد دخیل در فساد نام نگرفت؛ اما تاکید کرد که اگر جلو این پول شویی را نگیرد، خسارات بیشتر به اقتصاد این کشور وارد خواهد شد.

با این همه، وزارت مالیه افغانستان میگوید بر اساس قانون، تا زمانیکه یک فرد مرجع قانونی پول خود را روشن نسازد، اجازه ندارد تا پول را از افغانستان بیرون کند.

اجمل عبدالرحیم زی: وزارت مالیه همراه با د افغانستان بانک یک راهکار را دارد که بر اساس آن مشخص شده است که یک فرد تا چه اندازه پول را به بیرون از کشور انتقال داده میتواند.
اجمل عبدالرحیم زی: وزارت مالیه همراه با د افغانستان بانک یک راهکار را دارد که بر اساس آن مشخص شده است که یک فرد تا چه اندازه پول را به بیرون از کشور انتقال داده میتواند.

اجمل عبدالرحیم زی سخنگوی این وزارت به رادیو آزادی گفت :

" در قسمت انتقال پول قانون وجود دارد. وزارت مالیه همراه با د افغانستان بانک یک راهکار را دارد که بر اساس آن مشخص شده است که یک فرد تا چه اندازه پول را به بیرون از کشور انتقال داده میتواند.

اگر از مقدار تعیین شده پول را بیشتر انتقال دهند در قانون وجود دارد که از کدام راهکار استفاده کند تا منبع آن را برای ما مشخص سازد. این لایحه در تمام گمرکات عملی است و دستور ما برای تمام کارمندان مان همین است که برابر با همین لایحه، اقدام کنند. "

این انتقاد‌ها در حالی مطرح می گردد که در حال حاضر قانون منع پول شویی در افغانستان نافذ است و مقام‌های این کشور گفته اند کسانیکه از این قانون سر باز زنند، با آنان برخورد قانونی میشود.

اما دیده بان شفافیت میگوید، حکومت افغانستان برای عملی ساختن این قانون تا کنون اقدام نکرده است.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG