لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۸

سرحدات افغانستان و تاجکستان چندان استحکامات امنیتی ندارد


در حالیکه کشورهای آسیای میانه بعد از پایان ماموریت حربی ناتو در افغانستان از امکان سرایت جنگ به این کشورها نگران اند یک خبرنگار رویترز در بازدید اخیر خود از مناطق سرحدی افغانستان و تاجکستان دریافته است که این سرحدات چندان استحکامات و تدابیر امنیتی نیرومندی ندارد.

قاچاقبران، اختطافچیان و دیگر افراد از این سرحدات می توانند عبور کنند.

سه کارگر ساختمان در تاجکستان ماه گذشته هنگامی که مصروف بازسازی یک سرک در نزدیکی دریای آمو بودند با یک گروه از افراد مسلح روبرو شدند که در روز روشن سرحدات را عبور کرده از افغانستان آمده بودند.

آنها یک تن از این کارگران را با فیر مرمی زخمی ساخته و دو تن دیگر را با خود به آنسوی مرز بردند.

پاسداران سرحدی تاجکستان به آژانس خبر رسانی رویترز گفته اند که قوماندانان قوای سرحدی تاجکستان چند روز پس از این حادثه با سران قریه‌های افغانی نزدیک سرحد گفتگو کردند و کارگران اختطاف شده رها شدند.

چنین حوادث در نزدیکی شهرک شور آباد در امتداد سرحدات تاجکستان و افغانستان در این اواخر بیشتر رخ می دهد. این سرحد که در دوران اتحاد شوروی سابق سخت محافظت می شد، تدابیر پاسداری آن اکنون چنان شدید نیست.

تاجکستان نادارترین کشور اتحاد شوروی سابق چندان امکانات برای جلوگیری از قاچاقبران مسلح، اختطافچیان و آنچه که مسئولان این کشور تهدید شبه نظامیان اسلامگرا می دانند در اختیار ندارد.

آنها می گویند که این شورشیان اسلامگرا سعی دارند، یک جبهۀ جدید جهاد بین المللی خود را در این منطقه بگشایند.

امام علی رحمان رئیس جمهور تاجکستان چندی قبل در سخنرانی سالانۀ خود گفت: " سازمان‌های دهشت افگن فعالیت‌های خود را گسترش می دهند و با ظهور مجدد آنها در افغانستان وضعیت پیچیده تر شده است. "

یک خبرنگار رویترز که به سرحد در نزدیکی شور آباد رفته است می گوید کدام حصار، سیم خارداری و یا گزمۀ سرحدی را در آنجا ندیده است.

او گفته است که نزدیک‌ترین پوسته سرحدی تاجکستان در فاصلۀ چند کیلومتری موقعیت داشت.

گزارش آژانس خبر رسانی رویترز می افزاید که سرحدات تاجکستان و افغانستان یکی از عمده‌ترین راه‌های قاچاق مواد مخدر افغانستان به آسیای میانه، روسیه و اروپا می باشد.

دریای خروشان آمو یا پنج یگانۀ مانع عبور و مرور آزاد از این سرحدات است که قاچاقبران با استفاده از تیوپ باد کرده از آنهم عبور میکنند.

گزارش آژانس خبر رسانی رویترز می افزاید پس از اینکه کشورهای ناتو اکثریت سربازان خود را از افغانستان خارج ساختند، تهدید تندروان اسلامگرا به کشور‌های آسیای میانه گسترش یافته است.

شورشیان طالب سال گذشته ولایت کندز را که همرز تاجکستان است مورد حمله قرار دادند.

هفتۀ گذشته نیز آنها یک حملۀ را در این ولایت انجام دادند.

گزارش آژانس خبر رسانی رویترز می افزاید که امریکا و روسیه امیدوارند که تاجکستان چون یک حصار در برابر اسلامگرایان تندرو بایستد ولی این کشور از امکانات چندانی برخودار نیست.

مصارف عملیات امنیت ملی این کشور به شمول پاسداری سرحدات سالانه ۱۶۴ میلیون دالر می باشد و نیروهای امنیتی این کشور همواره شکایت میکنند.

یک قوماندان نیروهای امنیتی تاجکستان سال گذشته به گروه دولت اسلامی یا داعش پیوست.

مقامات تاجکستان به این باور اند که او برای جنگ به سوریه رفته است.

در حالیکه طالبان افغان هنوز کدام حملۀ عبور مرزی عمده انجام نداده اند مقامات تاجکستان بیم دارند که گروه‌های محلی اسلامگرا امکان دارد به دولت اسلامی یا گروه‌های افراطی دیگر که در افغانستان برای خود جای پا درست کرده اند بپیوندند.

XS
SM
MD
LG