لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۳۴

"زنان چیچینی، جنگ طالبان را در سرپل رهبری می‌کنند"


از چند روز بدینسو جنگ میان مخالفین مسلح دولت و نیروهای امنیتی افغان در ساحات مختلف ولایت سرپل دوام دارد، طالبان با آغاز عملیات بنام عمری همانند سایر ولایات شمالی افغانستان در ولایت سرپل نیز به حملات مسلحانه ضد دولتی شان شدت بخشیده اند.

اعضای شورای ولایتی سرپل می‌گویند که از یک هفته به اینسو ساحات آقسو ها، میرزاولنگ، ولسوالی های صیاد، سوزمه قلعه، سنچارک و حتا مرکز سرپل شاهد حملات مسلحانه سنگین طالبان بوده است.

حسین مجاهد زاده یک عضو شورای ولایتی سرپل در رابطه گفت:

"بیشتر مناطق سوزمه قلعه، مناطق صیاد، آقسوها و میرزاولنگ مورد تهدید شدید امنیتی قرار دارد و در سوزمه قلعه بیشتر تحرک داشته اند."

مجاهد زاده می‌گوید: حملات یاد شده سبب افزایش ناامنی ها در این ولایت شده و نیروهای امنیتی مستقر در سرپل به تنهایی برای مدت طولانی توانایی دفع این گونه حملات را نخواهند داشت.

آقای مجاهد زاده خواهان آغاز عملیات نظامی گسترده علیه طالبان در این ولایت گردید:

"متأسفانه نیروهای مرکزی سرپل به تنهایی یک سلسله تحرکات خود علیه طالبان را دارند، اما اینکه از مرکز مزارشریف و زون، نیروهای کمکی جهت عملیات در ساحه حضور یافته باشند و تحرکاتی داشته باشند تا هنوز این کار صورت نگرفته است."

این عضو شورای ولایتی سرپل می‌گوید که اکثریت جنگجویان طالبان در این ولایت را افغان ها تشکیل می‌دهند، اما در میان شان خارجی ها نیز حضور دارند.

مجاهد زاده می‌گوید که جنگ طالبان علیه دولت در این ولایت را زنان چیچینی رهبری و سازمان دهی می‌کنند و این افراد در مناطق مختلف ولسوالی کوهستانات با اعضای خانواده‌های شان به سر می‌برند.

مجاهد زاده افزود:

"رهبری کننده‌های جنگ زنان چیچینی هستند که ظاهراً آنان با خانواده های شان در کوهستانات حضور دارند و جنگ علیه دولت را در این ولایت سازماندهی می‌کنند."

از سوی هم عبدالقیوم باقی زوی قوماندان امنیه سرپل می‌گوید که در این اواخر حملات مسلحانه طالبان به شمول مرکز سرپل بر ساحات مختلف این ولایت افزایش یافته که در اثر تحرکات متقابل نیروهای امنیتی افغان تلفات سنگین بر طالبان وارد شده است.

باقی زوی گفت:

" تلفات وارده بر دشمن بیش از ۳۰ تن آنان کشته شده اند به همین گونه بیش از ۶۰ تن شان زخمی شده اند و نیروهای امنیتی سرپل سلاح های آنان را نیز به دست آورده اند."

اجساد طالبان در ولسوالی قلعۀ زال ولایت کندز
اجساد طالبان در ولسوالی قلعۀ زال ولایت کندز

باید گفت که در اثر این عملیات نیروهای امنیتی سرپل علیه طالبان دو تن از پولیس محلی به شمول یک سرباز خیزش مردمی نیز کشته شده و چهار تن شان مجروح گردیده اند.

طالبان تا اکنون در پیوند به این موضوع ابراز نظر نکرده اند.

گزارش: مجیب الرحمن حبیب زی

XS
SM
MD
LG