لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۵ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۱

سازمان خط نو: حکومت برای برگزاری انتخابات اراده سیاسی ندارد


اعضای سازمان خط نو
اعضای سازمان خط نو

یک نهاد مدنی موسوم به سازمان خط نو می‌گوید که نسبت به اراده حکومت وحدت ملی در خصوص برگزاری انتخابات آینده شک دارد.

هر چند کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان ۲۴ میزان سال روان خورشیدی را تاریخ برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شورای ولسوالی‌ها تعیین کرده، اما شماری از فعالان مدنی و اعضای ولسی جرگه می‌گویند: گمان نمی‌کنند که در زمان تعیین شده انتخابات برگزار گردد.

سازمان موسوم به خط نو می‌گوید: با آنکه از عمر حکومت وحدت ملی نزدیک به دو سال می‌گذرد، اما تا کنون این حکومت به وعده‌هایش در راستای اصلاح نظام انتخاباتی عمل نکرده و در این زمینه کدام برنامه‌ای هم ندارد.

منیژه یک عضو این سازمان روز شنبه در نشستی در ارتباط به سرنوشت نامعلوم انتخابات ولسی جرگه گفت که به نظر می‌رسد که حکومت در این باره اراده سیاسی ندارد.

وی گفت:

" اصلاحات انتخاباتی در نظام انتخاباتی افغانستان به وجود نیآمده که این خود به ما نشان می‌دهد که کمک‌های جامعه جهانی بستگی به این دارد که اصلاحات در ساختارها و همه موارد نظام انتخاباتی افغانستان به وجود بیآید، بناءً اگر ما هزینه برگزاری انتخابات را نداشته باشیم باز هم زمانی را که حکومت افغانستان تعیین کرده اصلاً تحقق نخواهد یافت."

اعضای سازمان خط نو، همچنان خواستار شامل ساختن نمایندگان زنان و ژورنالیستان در کمیته گزینش شده تأکید کردند که حکومت باید سرنوشت فرامین تقنینی در مورد انتخابات را هر چه زودتر مشخص نماید.

رئیس جمهور محمد اشرف غنی نزدیک به یک ماه قبل، برای تطبیق اصلاحات انتخاباتی برای دومین بار فرمانی را صادر کرد اما تا کنون از سرنوشت آن خبری نیست.

در این حال عبدالقادر ځاځی وطندوست یک عضو ولسی جرگه می‌گوید که بیش از یک ماه از صدور این فرمان می‌گذرد و مطابق قانون این فرمان لغو محسوب می‌شود.

از سوی هم شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی رئیس جمهور در صحبت با رادیوآزادی گفت که حکومت برای برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شورا‌های ولسوالی‌ها اراده جدی دارد اما وی تاکید می‌کند که با در نظرداشت آمادگی برای انتخابات ولسی جرگه ممکن زمان برگزاری آن به تعویق افتد.

وی گفت:

" بر اساس تاریخی را که اعلام کردند تلاش‌ها جریان دارد تا انتخابات پارلمانی هم به همان وقت معیین آن صورت بگیرد که اعضای کمیته گزینش تعیین شده، اولین جلسه خود را رسماً شروع کرده، گام‌های اولیه برداشته شده و بعد از اینکه اعضای کمیسیون انتخابات نهایی شد تقویم انتخابات رسماً از طرف آنها اعلام خواهد شد."

حکومت افغانستان همواره تأکید کرده که انتخابات آینده پس از اصلاح نظام انتخاباتی برگزار خواهد شد، پیش شرطی که به گفته نهاد‌های ناظر انتخابات تاکنون برای عملی شدن آن گام‌های لازم برداشته نشده است.

پیش از این کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان گفته است که تاکنون بودجه لازم از سوی حکومت برای برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شورا‌های ولسوالی‌ها در اختیار آنان قرار داده نشده است.

گزارش: ویدا بره کی

XS
SM
MD
LG