لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۱

تهدیدات امنیتی از ولایات همجوار به بلخ افزایش یافته است


اعضای شورای ولایتی بلخ از افزایش تحرکات مخالفین مسلح دولت در برخی از ولسوالی‌های این ولایت ابراز نگرانی می‌کنند.

آنان می‌گویند که مخالفین مسلح دولت در ولایات همجوار بلخ به خود پناه گاه ساخته اند و هر زمانی که خواسته باشند وارد بلخ شده و دست به حملات مرگبار می‌زنند.

هاشم عظیمی یک عضو شورای ولایتی بلخ به رادیو آزادی گفت که تهدیدات امنیتی از ولایات همجوار به بلخ افزایش یافته و طالبان مسلح بیشتر در مناطقی دست به حملات تروریستی می‌زنند که در مرز یا نزدیکی با ولایات جوزجان، سمنگان و سرپل قرار دارند.

هاشم عظیمی عضو شورای ولایتی بلخ
هاشم عظیمی عضو شورای ولایتی بلخ

هاشم عظیمی در رابطه گفت:

"اکثراً ولسوالی‌های ما که با ولایات جوزجان، سرپل، سمنگان و کندز هم مرز است، این ولسوالی‌ها نا امن است و هر زمانی که نیروهای امنیتی بلخ علیه آنان عملیات را پلان و راه اندازی می‌کند طالبان به ولایات یاد شده فرار نموده و در آنجا پناه گاه امن دارند."

باشندگان بلخ نیز شکایت مشابه داشته و می‌گویند که جهت رفع دایمی این گونه تهدیدات مسلحانه طالبان، نیروهای امنیتی بلخ بخصوص قوماندانی امنیه اقدامات لازم را روی دست ندارند.

دو تن از باشندگان مزارشریف به این نظر اند:

"اسم من وسیم است. باید بگویم که ولسوالی‌های که نزدیک با مرکز مزارشریف است امنیت خوب ندارد و دلیل‌اش این است که طالبان از ولایات همسایه میایه نا امنی خلق میکند و دوباره به ساحات که برایشان امن است فراری می شوند و دولت هم خاموش است."

احمد نبی باشنده دیگر ولسوالی چمتال می‌گوید:

"در مزارشریف درس می‌خوانیم، در مناطق که ما بودیم، طالبان آزادانه رفت و آمد میکنن، آنها از مردم عشر جمع آوری می‌کنند و دولت هم متأسفانه به قصه مردم غریب و بیچاره نیست که چه خاک و بلا به سر‌شان می‌آید."

از سوی هم مسئولان امنیتی بلخ با تائید این ادعا‌ها می‌گویند که اکثراً مخالفین از استقامت‌های شیرم و نی میدان ولایت سرپل مناطق البرز بلخ را تهدید می‌کنند و همچنان در شمال غرب از ولسوالی فیض آباد جوزجان ساحات چهاربولک و چمتال این ولایت را هدف قرار می‌دهند.

عبدالرزاق قادری آمر امنیت بلخ می‌گوید که از ولسوالی چهار دره و قلعه زال کندز نیز مناطق کلدار و خلم این ولایت مورد تهدید شدید امنیتی قرار دارد.

قادری می‌گوید که جهت رفع این تهدیدات از یک هفته به اینسو علمیات نظامی تحت نام ظفر را در ساحات لوچه ارق، سالبارون، ارنجی، قرش تپه، و قزان ولایت بلخ آغاز کرده‌اند که تلفات سنگین نیز بر دشمن در پی داشته است.

وی گفت که در نتیجه این عملیات بیش از ۱۵ طالب کشته شده و ۱۳ تن دیگر‌ شان مجروح گردیده‌اند.

عبدالرزاق قادری آمر امنیت بلخ
عبدالرزاق قادری آمر امنیت بلخ

او می‌افزاید:

"این عملیات ظفر نام دارد و در چهار گوشه ولایت بلخ ادامه دارد یک قاضی طالبان به نام عبدالرحمن با یک گروه خود مکمل از بین رفته و سه تن دیگر‌شان دستگیر شده‌اند."

قابل یاد آوریست که طالبان مسلح تا کنون در رابطه ابراز نظر نکرده‌اند.

گزارش: مجیب الرحمن حبیب زی

XS
SM
MD
LG