لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۲۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۵۵

حق مَهر و ارزش آن در زندگی زن


میدانید از جمله حقوقی که برای زن در دین مبین اسلام تعین شده، یکی هم مهر برای زن است که این مسئله در بین اقوام ساکن در کشور مسئلهء چالش برانگیز محسوب میشود.

در جامعهء افغانی که بیشتر مردم پابند به رسوم و عنعنات اند، زنان کشور و بسياری از مردان تصور روشنی از مفهوم مهر ندارند.

حتی گفته میشود اکثريت مطلق زنان از مقدار و هدف مهر خودشان اطلاع ندارند، زیرا موضوع مهر در بیشتر موارد از چهار چوب شرعی و قانونی خودش فاصله گرفته و تا حد زیادی، تابع سنن عرفی، آداب و رسوم اجتماعی کشور گردیده است.

گفته میشود مهر در حقیقت یک مقدر پول و یا مال است که از طرف شوهر به زن آنهم به علت شرافت و کرامت و آینده نگری زن پرداخته میشود، و زن هر نوع حق تصرف آن را دارد.

ولی بیشتر زنان افغان از این حق خودشان آگاهی ندارند و از لحاظ اینکه در صورت درخواست مهر از شوهر مورد سوال و یا خشونت قرار نگیرند، از حق و مهر خود میگذرند.

تعدادی از زنان هم میگویند، یک اتاق با اثاثیه یی که معمولاً از طرف شوهر برای زنده گی مشترک با عروس آماده میگردد را در حق و مهر وی تعین میکنند.

آیا از لحاظ دین و قانون مال و اشیاء مثلاً اتاق، فرش و ظروف که همه اعضای خانواده از آن استفاده میکنند را میتوان در مهر زن تعین کرد، و آیا زن حق ابراز نظر را در هنگام نکاح و تعین مهر دارد؟

حق مَهر و ارزش آن در زندگی زن
please wait

No media source currently available

0:00 0:12:55 0:00
لینک مستقیم

تهیه کننده: عفیفه ساکب

XS
SM
MD
LG