لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۸

ایتلاف به رهبری عربستان: ۸۰۰ عضو القاعده در یمن کشته شدند


نیروهای یمن می‌گویند که در جریان یک حمله در نزدیک مرکز ولایت جنوبی این کشور بیش از ۸۰۰ عضو شبکۀ القاعده را کشته اند.

شهر مکالا (Mukalla) در جنوب یمن از سال گذشته به اینسو در تصرف شورشیان قرار داشت.

نیروهای ایتلاف به رهبری عربستان سعودی که با حملات هوایی از نیروهای یمن حمایت می‌کند، می‌گوید که شهر موکالا و یک استیشن نفت دوباره به تصرف نیروهای طرفدار حکومت یمن در آمده است.

قوماندانان نیروهای ایتلاف به رهبری عربستان سعودی در یک اعلامیۀ که در آژانس خبری (SPA) عربستان نشر شده است، گفته اند که عملیات اخیر به کشته شدن بیش از ۸۰۰ عضو شبکۀ القاعده انجامید که در بین آنها تعدادی از رهبران آنها نیز شامل بوده و تعدادی از افراد مربوط به این شبکه فرار کرده‌اند.

به نوشتۀ آژانس خبری فرانس پرس این عملیات بخشی از عملیات وسیع تهاجمی بر ضد شورشیانی به شمار می‌رود که توسط ایران از آنها حمایت می‌شود و از مدت ۱۳ ماه به اینسو بخش‌های از قلمرو یمن را اشغال کرده‌اند.

مقامات نظامی می‌گویند: نیروهای ایتلاف به رهبری عربستان سعودی که از ماه مارچ سال ۲۰۱۵ میلادی به اینسو بر ضد شورشیان در یمن می‌جنگند، حملات هوایی را بر مواضع شبکۀ القاعده در شهر مکالا انجام داده و زمینه را برای پیشرفت نیروهای زمینی مساعد ساخته اند.

یک منبع که از افشای نامش خودداری کرده به آژانس خبری فرانس پرس گفته است که در جریان عملیات اخیر نیروهای طرفدار حکومت یمن تاسیسات نفتی مینه الدعبه (Mina al-Dhaba) را در منطقۀ شهار(Shehr) دوباره تصرف کرده‌اند.

در ماه گذشته در جریان یک حملۀ هوایی ایالات متحدۀ امریکا بر ضد یک کمپ آموزشی شبکۀ القاعده در ولایت حضرموت (Hadramawt) ده ها شورشی کشته شدند.

یک مقام ولایتی حکومت یمن در شبوا (Shabwa) گفته است که روز یکشنبه جهادیست ها از شهر آزان (Azzan) که آن را در ماه فبروری تصرف کرده بودند، نیز فرار کرده‌اند.

این عملیات همزمان با آغاز گفتگوهای صلح یمن در کویت صورت گرفته است که ابتکار آن را سازمان ملل متحد بعد از آتش بس ۱۱ اپریل که شورشیان از آن مجزا شناخته شدند، بدست دارد.

بن روهودس (Ben Rhodes) یکی از مشاوران ارشد بارک اوباما از همۀ اطراف درگیر در یمن خواسته است تا در مذاکرات کویت که روز پنجشنبه هفته گذشته آغاز شد، بطور موثر سهم گیرند.

روز پنجشنبۀ هفته گذشته در جریان ملاقات بارک اوباما رئیس جمهور ایالات متحده امریکا با رهبران کشورهای خلیج در عربستان سعودی نیز جنگ در سوریه و یمن مورد بحث قرار داده شده است.

XS
SM
MD
LG