لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۸

احتمال میرود، بخشی از تحقیقات در مورد حملات ۱۱ سپتمبر نشر شود


احتمال میرود که اداره رئیس جمهور اوباما به زودی بخشی از یک فصل ۲۸ صفحه یی تحقیقات سری کانگرس امریکا در مورد حملات یازدهم سپتمبر را نشر کند که میتواند نمایانگر رابطهء احتمالی عربستان سعودی با حمله کننده گان یازدهم سپتمبر باشد.

این اسناد که در یک اطاق محفوظ در زیر زمینی ساختمان کانگرس امریکا نگهداری میشود حاوی معلومات تحقیقات مشترک کانگرس در مورد منابع دقیق حمایت خارجی به حمله کننده گان یازدهم سپتمبر سال ۲۰۰۱ در زمانی است که آنها در امریکا بودند.

باب گراهام سناتور اسبق دموکرات از ایالت فلوریدا که یکی از اعضای هیئت رئیسه کمیته مشترک تحقیقاتی کانگرس در مورد حملات یازدهم سپتمبر است میگوید، این اسناد در مورد عربستان سعودی به شک و شبه‌ها اشاره میکند.

گراهام میگوید، یک مقام اداره اوباما به وی گفته است، مقامات استخباراتی تا چند هفته آینده تصمیم خواهند گرفت که آیا بخشی ازین اسناد منتشر گردد یا نه.

از جمله ۱۹ ربایندهء طیاره‌ها در حادثه یازدهم سپتمبر ۱۵ تن آنها اتباع سعودی بودند.
از جمله ۱۹ ربایندهء طیاره‌ها در حادثه یازدهم سپتمبر ۱۵ تن آنها اتباع سعودی بودند.

این افشا سازی در زمانی صورت خواهد گرفت که روابط میان امریکا و سعودی که متحدین درازمدت اند پر تنش شده است.

گراهام دیروز به برنامه میت دی پریس تلویزیون ان بی‌سی گفت، امیدوار است تصمیم اتخاذ گردد که به مردم امریکا حرمت گذاشته شود و این اسناد در دسترس قرار گیرد.

مهمترین سوالی که تا حال به آن جواب داده نشده این که آیا این نزده حمله کننده خود چنین حمله ماهرانه را انجام دادند یا حمایت میشدند؟

تیم رومر عضو اسبق دموکرات کانگرس از اندیانا که عضو هیئت مشترک تحقیاتی در مورد حادثه یادزهم سپتمبر می باشد و سه بار این گزارش را خوانده است میگوید، این راپور ۲۸ صفحه یی مشابه یک گزارش ابتدایی پولیس است.

او گفت، سرنخ ها، اتهامات و اظهارات شاهدان عینی در این ۲۸ صفحه درج اند.

شواهد در مورد رباینده گان طیاره ها، در مورد افرادیکه آنها ملاقات کرده بودند، تمام اشکال معلومات که ار سوی کمیته تحقیقاتی حملهء یازدهم سپتمبر در همان وقت جمع آوری شده بود.

قربانیان حادثه 11 سپتمبر 2001
قربانیان حادثه 11 سپتمبر 2001

از جمله ۱۹ ربایندهء طیاره‌ها در حادثه یازدهم سپتمبر ۱۵ تن آنها اتباع سعودی بودند.

حکومت سعودی میگوید ناحق و و اشتباهاً متهم به شرکت‌ در این جرم شده است، خودش علیه تندروان مبارزه میکند و برای قطع تمویل آنان فعالیت دارد.

با آنهم سعودی ها از دیر به اینسو گفته اند از نشر این گزارش ۲۸ صفحه یی استقبال خواهند کرد زیرا با نشر آن اقلاً خواهند توانست اتهامات وارده بر خود را با اسناد معتبر رد نموده و از خود دفاع کنند.

قابل ذکر است که این سند ۲۸ صفحه یی به دستور رئیس جمهور اسبق جورج دبلیو بوش از ۸۳۸ صفحه مجزا شده و به نشر نرسیده بود.

بوش گفته بود نشر این معلومات میتواند منابع و میتود‌های استخباراتی ما را افشا سازد. حفظ روابط دیپلوماتیک امریکا و سعودی هم از دلایل عمده عدم نشر این اسناد بود.

بین رودس معاون مشاور امنیت ملی رئیس جمهور اوباما گفته است اوباما از جیمز کلپر رئیس ادارهء استخبارات ملی امریکا خواسته است این سند را قبل از نشر احتمالی مرور کند.

رودس هفته گذشته در جریان سفر اوباما به عربستان در ریاض گفت، زمانیکه این اسناد از سوی کلپر مرور گردد انتظار داریم بخش از آن منتشر شود.

تحقیقات مشترک کانگرس و کمیسیونی که بعد از حملات تروریستی سپتمبر ۲۰۰۱ تشکیل شده بود، هیچکدام شواهدی را در مورد دخالت حکومت سعودی یا مقامات ارشد آنکشور در حملات یازدهم سپتمبر در دست ندارند ولی باب گراهام، عضو کمیته تحقیقات مشترک کانگرس، شماری از اعضای کانگرس و خانواده‌های قربانیان حادثه حملات یازدهم سپتمبر میگویند بد نیست اگر تحقیقات بیشتر در زمینه صورت گیرد.

تیم رومر عضو اسبق دموکرات کانگرس از اندیانا که عضو هیئت مشترک تحقیاتی است گفته است ما ثبوتی برای دخالت حکومت سعودی یا مقامات ارشد آنکشور در حملات یازدهم سپتمبر در دست نداریم ولی سعودی میدان حاصل خیز جمع آوری پول و کمک برای القاعده بود به همین سبب نیاز داریم عمیق تر و دقیق تر بکاویم.

XS
SM
MD
LG