لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۱۶

طالبان محکوم به اعدام باید بی درنگ اعدام شوند


پس از حمله خونین اخیر انتحاری در شهر کابل، واکنش‌ها در خصوص اعدام زندانیان طالبان که در زندان‌های افغانستان محبوس اند، بیشتر از هر روز دیگر شدت می‌گیرد.

نماینده‌های فعالان جامعه مدنی روز سه شنبه در کابل در یک نشست اعتراضیه تحت نام " واکنش ملی در مقابل تروریزم" گفتند که آنان بیش از این در برابر طالبان خاموش نخواهند ماند.

میرویس عمر خیل به نمایندگی از فعالان مدنی گفت که حکومت افغانستان در برابر طالبان از صبر و حوصله کار می‌گیرد، اما این گروه برعکس در این کشور دست به کشتار افراد بی گناه می‌زند.

عمرخیل از حکومت خواست که انس حقانی و آن عده از طالبانی را که در افغانستان محکوم به اعدام اند، بی درنگ اعدام کند.

وی افزود:

" روز گذشته رئیس جمهور در شورای ملی به مردم وعده کرد که آن عده تروریستان که به اعدام محکوم شدند، آنها اعدام می‌شوند. خواست ما اینست که اگر به واقعیت رئیس جمهور می‌خواهد و با مردم همدردی دارد اولتر از همه باید این تروریستان را بشمول انس حقانی اعدام کند."

فعالان جامعه مدنی در حالی خواهان اعدام زندانیان طالب شده‌اند که رئیس جمهور غنی روز دوشنبه در سخنرانی اش در شورای ملی تعهد کرد که در این خصوص فیصله ارگان‌های عدلی و قضایی عملی خواهد شد.

فعالان جامعه مدنی
فعالان جامعه مدنی

پیش از این احمد ضیا مسعود نماینده فوق العاده رئیس جمهور در امور اصلاحات و حکومتداری خوب و رحمت الله نبیل رئیس پیشین امنیت ملی خواهان اعدام آن عده از زندانیانی طالب شدند که محکوم به اعدام گردیده‌اند.

در عین حال نظیم سمون یکی دیگر از فعالان جامعه مدنی می‌گوید که اگر حکومت تا یک ماه به این خواست آنان رسیدگی نکند، آنان دست به اعتراضات گسترده خواهند زد.

وی گفت:

" این اولین و آخرین گردهمایی ما نیست بلکه بعد از این برنامه های وسیع تر را روی دست داریم چنانچه به حکومت یک ماه وقت دادیم که اگر خواسته های ما برآورده نشود به اعتراضات صلح امیز ما ادامه خواهیم داد."

با این همه ارگ ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید که هر چه زودتر روند اعدام آن عده از طالبان که محکومت به اعدام شده اند، آغاز خواهد شد.

دواخان مینه پال
دواخان مینه پال

دواخان مینه پال معاون سخنگوی رئیس جمهور روز سه شنبه در صحبت با رادیو آزادی در مورد چنین گفت:

" استقلالیت قوه قضاییه افغانستان حفظ است به قضایای که آنان رسیدگی می‌کنند خواهان اعدام تروریستان باشد. رئیس جمهور افغانستان به زودترین فرصت تایید اش می‌کنند و این پروسه عنقریب شروع می‌شود."

نمایند‌ه های فعالان جامعه مدنی در این نشست اعتراضیه با نشر قطعنامه‌یی از ایالات متحده امریکا نیز خواستند که بر اساس توافقنامه امنیتی و دفاعی با کابل جلو مداخله پاکستان در امور افغانستان را بگیرد.

خلیل رؤفی یکی دیگر از فعال جامعه مدنی بخاطر تحکیم صلح و ثبات در کشور علاوه تأکید بر وحدت ملی حمایت از نیروهای امنیتی افغان را مهم خوانده و می‌گوید که پس از این باید مردم با یک صدا بخاطر جلوگیری از ریختن خون افراد بی گناه اقدام کنند.

گزارش: فریبا واحدی

XS
SM
MD
LG