لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۴۶

مخالفت‌ها میان ریاست تربیت بدنی و کمیته ملی المپیک


شماری از ورزشکاران افغان می گویند، مخالفت ها میان ریاست تربیت بدنی و کمیته ملی المپیک باعث کندی پیشرفت ورزش در افغانستان شده است.

این ورزشکاران به این باورند که مخالفت میان این دو رهبری باعث شده که ورزش در کشور به دو سته تقسیم شود و تعداد ورزشکاران به ریاست تربیت بدنی بپیوندند و برخی هم به کمیته ملی المپیک یکجا شوند.

بیشتر این ورزشکاران می گویند که بعضی از فدراسیون های ورزشی هستند که دارای دو رهبری اند، یکی آن مربوط ریاست تربیت بدنی و دیگر آن مربوط کمیته ملی میشود.

ملکه یوسفی و محمود حیدری دو تن از ورزشکاران تیم های ملی تکواندو و بایسکل رانی دختران به رادیو آزادی گفتند که حکومت باید جلو دو دستگی فدراسیون های ورزشی و مخالفت ها در ورزش را بگیرد:

" دو فدراسیون بایسکل رانی وجود دارد که بسیار مشکلات را ایجاد کرده است باید اختلافات بزودی حل شود تا ما ورزشکاران به ورزش خود ادامه داده بتوانیم. "

" طبعاً که مخالفت ها میان ریاست تربیت بدنی تاثیرات منفی خود را بالای ورزش و مسابقات خارجی ما دارد. "

این در حالیست که چندی قبل کمیته ملی المپیک به رهبری ظاهر اغبر بر علیه حکم رئیس جمهور مبنی بر ایجاد اصلاحات در حل مشکلات در فدراسیون های ورزشی و صلاحیت بخشیدن بیشتر به ریاست تربیت بدنی، تظاهرات را براه انداخت.

در این حال ظاهر اغبر رئیس کمیته ملی المپیک افغانستان میگوید، هیچ نوع اختلافات میان دو رهبری ورزش وجود ندارد، اما وی در صحبت با رادیو آزادی گفت، فدراسیون های که مربوط کمیته المپیک افغانستان میشوند، مستقل بوده و ریاست تربیت بدنی صلاحیت تطبیق حکم را بالای آنها ندارد:

ظاهر اغبر رئیس کمیته ملی المپیک افغانستان میگوید، هیچ نوع اختلافات میان دو رهبری ورزش وجود ندارد.
ظاهر اغبر رئیس کمیته ملی المپیک افغانستان میگوید، هیچ نوع اختلافات میان دو رهبری ورزش وجود ندارد.

" من فکر می کنم که چنین فدراسیون ها در تربیت بدنی وجود ندارد، چون سمت و سو دهنده فدراسیون ها ادارات تربیت بدنی نیست، بلکه کمک کننده است، من امیدوار هستم که قوانین بین المللی رعایت شود و فدراسیون های که به دو پارچگی تبدیل شدند اکثریت مشکلات شان حل شده و یک تعداد افرادیکه خود را به عنوان فدراسیون کاندید می کنند آنها در سازمان جهانی و پیش ما رسمیت ندارد بلکه کار شخصی خود شان است. "

در این حال روزنامه نیویارک تایمز در یک گزارش به چهار و نیم صد هزار دالر کمک سفارت امریکا در کابل به تیم کرکت زنان اشاره می‌کند که مقام های امریکایی این پول را بعد از آن پس گرفتند که پی بردند این تیم اصلاً وجود ندارد.

از سوی دیگر عارف پیمان سخنگوی ریاست تربیت بدنی نیز می گوید که اختلافات میان این دو رهبری ورزش وجود ندارد اما وی به رادیو آزادی گفت این ریاست هیچ گونه فدراسیون که دارای دو رهبری باشد را نمی پذیرد:

" برای فعلاً به صراحت میگویم میان ورزشکاران کشور که هیچ نوع اختلافاتی وجود ندارد، حکم رئیس جمهور ریاست تربیت بدنی و سپورت را مکلف ساخته که فعالیت فدراسیون های را که مواجه هستند در حالت تعلیق قرار بدهیم، این حکم بر تمام فدراسیون ها ابلاغ شده و ریاست تربیت بدنی و سپورت هیچ فدراسیون موازی را نمی پذیرد. "

در عین حال تلاش کردیم تا در مورد مخالفت های روز افزون ورزش نظر ریاست جمهوری را با خود داشته باشیم اما آنان از ابراز نظر در این مورد خوداری کردند.

این در حالیست که همواره از وجود فساد و مخالفت ها در بخش های ورزشی کشور مردم و ورزشکاران شکایت کرده اند اما سوالی که تا اکنون از آغاز مخالفت ها بی پاسخ مانده است که ریاست جمهوری در قبال این مخالفت ها چرا اقدام جدی نمی نماید؟

گزارش: خلیل سلطانی

XS
SM
MD
LG