لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۴

برای جلوگیری بیماری ملاریا در افغانستان تدابیر جدی اتخاذ شود


نهاد صحت عامه شرق افغانستان از حکومت میخواهد تا برای جلوگیری از بیماری ملاریا در کشور تدابیر جدی اتخاذ کند.

توزیع پشه خانه ها، افزایش مراکز صحی، لابراتوارها و پرسونل مسلکی در ولایات که در معرض خطر افزایش پشه ملاریا قرار دارند از خواست های عمده نهاد صحت عامه شرق افغانستان می باشد.

مسئولین این نهاد روز پنجشنبه در نشست تجلیل از روز جهانی مبارزه با بیماری ملاریا در کابل، ملاریا را یک بیماری خطرناک عنوان کرده گفتند که ممکن با گرم شدن هوا مردم برخی ولایات کشور بخصوص زون شرق بیشتر به این بیماری مصاب گردند.

سید حبیب الله اروال رئیس نهاد صحت عامه شرق افغانستان گفت، اگر برای جلوگیری از بیماری ملاریا در کشور تدابیر جدی اتخاذ شود خطر مبتلا شدن به این مرض کاهش می یابد:

" در افغانستان 214000 تن مصاب به این مرض می شوند که در این میان 60 درصد در ولایات شرق هستند از این میان 41 درصد در ننگرهار، 15 درصد در لغمان، 12 درصد در کنر و 5 درصد در خوست و کندهار و برخی ولایات دیگر دچار این بیماری می شوند. "

داکتران میگویند که ویروس ملاريا بوسيله پشه بنام آنافیل از انسان بيمار به انسان سالم منتقل مي‌شود و ملاریا از بیماری های خطرناک خوانده شده است.

پشه انافیل با گرم شدن هوا در آب های استاده و جویچه ها به وجود آمده و پس از تخم گذاری در مدت 24 الی 48 ساعت به یک پشه فعال مبدل می شود.

در این نشست داکتر غلام رحیم واک گفت که در جهان 120 نوع ملاریا کشف شده که از این میان 4 نوع آن میتواند انسان ها را به این بیماری مصاب کند.

تلاش کردیم تا در رابطه نظر وزارت صحت عامه افغانستان را نیز داشته باشیم اما مسئولین این وزارت حاضر به گفتگو در مورد نشدند.

در این حال کارشناسان امور صحی می گویند که پاک نگهداشتن محیط زیست یکی از راه های جلوگیری این بیماری بوده و آنان پیشنهاد می کنند که حکومت و ادارات مربوط به ویژه شاروالی ها باید تدابیر روی دست گیرند.

پرویز اقبال در مورد به رادیو آزادی گفت:

" ملاریا یک بیماری خطرناک و کشنده است عموماً در این روز ها چون پشه ها پیدا شده و هوا گرم است زیاد شده است. بهترین راه حل و وقایه آن این است که باید از دند های آب جلوگیری شود کوچه ها باید پاک باشد و در ضمن از پشه خانه استفاده شود و در خانه ها هم دوا پاشی شود. "

به اساس معلومات نهاد صحت عامه شرق افغانستان، در سال 2015 میلادی 214 میلیون تن در جهان مصاب به بیماری ملاریا شده اند.

آنان گفتند که در سال 2016 میلادی به دلیل تدابیر که در زمینه اتخاذ گردیده در این تعداد 30 درصد کاهش آمده است.

نهاد صحت عامه شرق افغانستان در کنار وزارت صحت عامه این کشور از سازمان صحی جهان نیز خواست تا در جلوگیری از بیماری کشنده ملاریا تدابیر جدی تری را روی دست گیرد.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG