لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۴

نخستین لیست محکومین به اعدام، به دسترس رئیس جمهور قرار می گیرد


پس از آنکه سران حکومت گفتند که در تطبیق مجازات بالای کسانیکه تروریست اند و یا با گروه های تروریستی همکاری دارند، اراده جدی دارند، اکنون ریاست جمهوری افغانستان می گوید که نخستین لیست از افرادیکه به جرم فعالیت های تروریستی محکوم به اعدام اند به روز پنجشنبه به دسترس رئیس جمهور قرار می گیرد.

شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی رئیس جمهور در یک نشست خبری به روز پنج شنبه در کابل گفت که آقای غنی هفته گذشته به ارگان های عدلی و قضایی وظیفه داده بود تا دوسیه های افراد محکوم به اعدام را یک بار دیگر بررسی کنند.

آقای مرتضوی می گوید که چوبه دار در انتظار افرادی است که به جرم فعالیت های تروریستی محکوم به اعدام شده اند:

" امروز اولین فهرست از افرادیکه حکم اعدام بالای آنان صادر شده به دست رئیس جمهور می رسد در چهارچوب قانون اساسی و ارزش های حقوق بشری احکام لازم را صادر کرده و رئیس جمهور بر اساس تعهد که داده این حکم را توشیح خواهد کرد. "

شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی رئیس جمهور غنی
شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی رئیس جمهور غنی

به گفته وی، این حکم مطابق به قانون اساسی و قوانین بشری صادر خواهد شد.

رئیس جمهور غنی به روز دو شنبه در نشست فوق العاده شورای ملی گفته بود که تروریستان که بالای آنان حکم اعدام از سوی ارگان های قضایی کشور صادر شده بدون تاخیر عملی خواهد شد.

مجازات مخالفان مسلح که در زندان های افغانستان به سر می برند زمانی بر سر زبان ها افتید که طالبان مسلح حمله مرگبار را در پایتخت انجام دادند که در نتیجه آن 64 تن کشته و نزدیک به 350 تن زخم برداشتند.

عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه نیز روز چهارشنبه در مراسم که به مناسبت بیست و چهارمین سالروز پیروزی مجاهدین در ارگ برگزار شده بود گفت که حکم اشد مجازات بالای کسانی که فعالیت های تروریستی انجام داده اند، عملی میشود.

در همین حال سازمان حقوق بشر افغانستان از حکومت میخواهد که دوسیه محکومین به اعدام را تجدید نظر کرده و عدالت را بگونه جدی در نظر داشته باشد.

لعل گل لعل رئیس این سازمان در این زمینه به رادیو آزادی گفت:

" به باور من، آغاز اعدام ها پایان خوب نخواهد داشت. از همین رو بالای رئیس جمهور صدا می کنیم که در مورد این اعدام ها هیات قضایی باید تجدید نظر کند تا بار دیگر عدالت به شکل درست آن تامین شود. "

پیش ازین کمیسیون حقوق بشر افغانستان در این مورد به رادیو آزادی گفته است که خواست این کمیسیون همیشه از حکومت این بوده که به فرهنگ معافیت از مجازات خاتمه بخشد.

مخالفان مسلح تا هنوز در مورد اعدام احتمالی افراد این گروه که محکوم به اعدام اند، چیزی نگفته است.

خواستیم در مورد آمار مخالفان مسلح که محکوم به اعدام شده اند از ریاست جمهوری جزئیات بیشتر داشته باشیم اما آنان معلومات بیشتر در این مورد به ما ارائه نکردند.

اما فضل الهادی مسلمیار رئیس مشرانو جرگه هفته روان در جلسه عمومی این جرگه گفت که تا کنون بالای بیش از 500 تن حکم اعدام صادر شده و عملی شدن این احکام به گفته وی در تامین امنیت افغانستان نقش سازنده خواهد داشت.

گزارش: نورالله شایان

"نخستین لیست محکومین به اعدام، به دسترس رئیس جمهور قرار می‎گیرد"
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:59 0:00

XS
SM
MD
LG