لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۴۴

انجمن دادخواهی: جنایتکاران جنگی هنوز هم در حکومت کار میکنند


در ادامه داد خواهی برای مجازات جنایتکاران چهار دهه اخیر، این بار انجمن اجتماعی داد خواهی افغان بیش از پنج هزار عکس این قربانیان را به نمایش گذاشت.

مسئولان این انجمن به روز پنجشنبه در صحبت با رسانه ها در کابل تاکید کردند که جنایتکاران جنگی باید محاکمه شوند و عدالت در این بخش تامین گردد.

ویدا احمد رئیس انجمن اجتماعی داد خواهی افغان به رادیو آزادی گفت، برخی این جنایتکاران در حال حاضر در حکومت کار میکنند که باید آنها شناسایی شوند:

" ما بیشتر نمایش میدهیم چون جنایتکاران که در حکومت هستند تلاش میکنند تا این مسئله را پنهان بکنند، ما با این کار نشان میدهیم که جنایت صورت گرفته و باید جواب آنرا بدهند، به محاکمه کشانده شوند، اگر اینها محاکمه نشوند، افغانستان نه روی آزادی را خواهد دید و نه عدالت و دیموکراسی و صلح، فقط مردم ما هم صدا شوند و اینها را به محاکمه بکشانند. "

به گفته خانم احمد نظام های خلق و پرچم، تنظیم های هشت ثور، دوره طالبان، جنایات امریکا و حوادث انتحاری همه خاطرات تلخ مردم افغانستان هستند که قانون باید بالای عاملین این بدبختی ها عملی گردد.

در چهار دهه گذشته در نتیجه جنگ ها در افغانستان یک و نیم میلیون تن کشته، دو میلیون تن معلول و پنج میلیون افغان دیگر آواره گردیده اند.
در چهار دهه گذشته در نتیجه جنگ ها در افغانستان یک و نیم میلیون تن کشته، دو میلیون تن معلول و پنج میلیون افغان دیگر آواره گردیده اند.

این درحالیست که قدم شاه شهیم لوی درستیز قوای مسلح افغانستان در مراسم تجلیل از پیروزی مجاهدین به روز چهارشنبه در کابل گفت که در چهار دهه گذشته در نتیجه جنگ ها در این کشور یک و نیم میلیون تن کشته، دو میلیون تن معلول و پنج میلیون افغان دیگر آواره گردیده اند.

قبل ازین نیز برخی نهاد های دیگر برای عدالت خواهی برای قربانیان جنگ راه پیمایی های را براه انداخته اند.

در عین حال شماری از قربانیان نیز در صحبت با رادیو آزادی میگویند که این جنایتکاران پیروزی های خود را در این روز ها جشن میگیرند.

برکت الله یکتن از بازمانده گان این قربانیان:

" کسانی که در هشت و هفت ثور آمده اند، حالا در ارگ نشسته و به گفته خود شان آنرا دستآورد دانسته، افختار میکنند و برای آن جشن هم میگیرند. "

در مورد ادعا مردم و انجمن اجتماعی دادخواهان افغان خواهان نظر حکومت شدیم.

جاوید فیصل معاون سخنگوی ریاست جمهوری در این مورد به رادیو آزادی گفت که تامین عدالت و عدالت انتقالی بحث است که حکومت افغانستان هنوز از آن دور است:

" هر افغان حق دارد که برای آینده بهتر افغانستان در نظام این کشور کار کند و مبارزه کند بناً این حق مردم است، و عدالت انتقالی بحث است که ما تا امروز هم به آن حد نرسیدیم، قضایای زیاد بوده ما سی سال جنگ داشتیم، وضاحت های بیشتر باید به وجود بی آید که کی مجرم است، کی قاتل و کی مقتول است، این بحث وضاحت های بیشتر کار دارد تا بحث عدالت انتقالی مطرح شود. "

پروسه عدالت انتقالی در کنفرانس لندن در سال ۲۰۰۶ میلادی مطرح شد و سپس حکومت افغانستان بخاطر عملی ساختن آن پلانی را ترتیب کرد.

پیش از این کمیسیون حقوق بشر افغانستان گفته بود که یکی از اقدامات در این پلان مستند سازی قضایای گذشته افغانستان بود.

این در حالیست که مردم و اعضای جامعه مدنی بارها با راه اندازی تظاهرات و گردهمایی ها خواهان نشر گزارش ترسیم منازعه و مجازات جنایتکاران جنگی شده اند اما به این خواست آنان تا حالا از سوی حکومت پاسخ مثبت داده نشده است.

گزارش: الیاس صالح

XS
SM
MD
LG