لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۴۸

ابراهیمی: عاملین قتل اباسین باید مجازات شوند


قتل بی رحمانه اباسین از سوی گروهی از ربایندگان، در هر گوشه یی از کابل صدای عدالت خواهی را در میان مقام های دولتی و نهاد های حقوق بشری بالا برده است.

رئیس ولسی جرگه افغانستان قتل اباسین را یک عمل وحشیانه و تاثر برانگیز میخواند و از رئیس جمهور میخواهد تا هر چه زودترعاملان قتل این نوجوان را به کیفر اعمال شان برساند.

عبدالرؤف ابراهیمی در نشست عمومی روز شنبه ولسی جرگه به کمیسیون امنیت داخلی این جرگه نیز دستور داد تا این موضوع را به گونه جدی دنبال کند.

وی گفت:

"نوجوانی که بنام اباسین نخست ربوده و پس از آن شهید میشود، تاسف بار است. در ماتم قتل وی نه تنها خانواده اش بلکه تمام مردم افغانستان متاثر هستند.

من این عمل وحشیانه را به شدت تقبیح میکنم و به کمیسیون اختصاصی امنیت داخلی دستور میدهم که در پیوند به این مسئله رسیدگی کند و رهبری حکومت وحدت ملی نیز باید مطابق به قانون این افراد را مجازات کند تا از تکرار چنین رویدادها جلوگیری گردد."

اباسین حدود چند ماه پیش در شهر کابل از سوی گروهی از ربایندگان ربوده شد، اما نیروهای امنیتی در این مدت نتوانستند این گروه را ردیابی کنند.

در هفته های اخیر ربایندگان نخست یک انگشت دست این نوجوان را قطع کردند و پس از آن وی را به گونه بی رحمانه به قتل رساندند.

تا کنون نیروهای امنیتی در پیوند به قتل اباسین ده تن را بازداشت کرده اند.

اباسین یکی از قربانیان است که ربایندگان بخاطر بدست آوردن پول از نزد خانواده اش به زندگی وی پایان دادند.

با این همه، شماری از سازمان های حقوق بشری و نماینده فوق العاده رئیس جمهور در امور اصلاحات و حکومت داری خوب از رئیس جمهور غنی میخواهند تا در برابر این رویداد خاموش نماند.

از سوی دیگر شماری از فعالان جامعه مدنی نیز روز شنبه در یک راه پیمایی خواهان تامین عدالت در برابر خانواده اباسین شدند.

نظیم سمون یکی از این فعالان گفت:

" روزهایاخیر در شهر کابل رویدادهای جنایی بیشتر شده است و در حال حاضر، هیچ یک از باشندگان کابل احساس امنیت و مصئونیت نمی کنند."

از آغاز سال روان خورشیدی تا کنون گوشه های از افغانستان شاهد قتل های جنایی بوده است.

قتل الیاس نوجوانی که در هفته های اخیر از سوی گروه ناشناس نخست مورد تجاوز جنسی قرار گرفت و پس از آن به گونه فجیع در کابل به قتل رسانیده شد نیز واکنش هایی را بر انگیخته است همچنان میشود این چنین رویداد ها را قتل یک کودک هشت ساله در هرات فشرده ساخت.

دیدن ویدیویی که ربایندگان از زمان در بند داشتن اباسین پخش کرده بودند. بسا تراژیدی و دردناک است، تصویر هایی که این نوجوان بخاطر رهایی در آن از خانواده اش پول میخواهد.

اکنون، فریدون عبیدی رئیس تحقیقات جرم های جنایی کابل از نهاد های عدلی و قضایی کشور میخواهد تا مراحل دوسیه عاملان قتل اباسین را به گونه شفاف بررسی و عاملان قتل او را در یک محکمه علنی به اشد مجازات برسانند.

وی گفت:

"من شخصاً منحیث یک فرد افغان و انسان از محاکم افغانستان تقاضا می‌کنم که سخت ترین مجازت یعنی اعدام را که در محضر عام باشد برای این افراد صادر کنند."

اما نهاد های عدلی و قضایی در برابر عاملان قتل اباسین و دیگر رویداد های جنایی اخیر چه تصمیم خواهند گرفت؟

بصیرعزیزی سخنگوی لوی سارنوالی به این همه پرسش ها پاسخ نداد و گفت که نمی تواند تا پایان بررسی ها در این باره اظهار نظر کند.

با این همه، لعل گل لعل رئیس سازمان حقوق بشر افغانستان می گوید در پشت این چنین رویداد های جنایی، دست های بزرگی نهفته است، اما اگر اینبار عدالت تامین نگردد، کار نهاد های عدلی و قضایی کشور زیر پرسش خواهد بود.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG