لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۲۳

میزان تکان دهنده مرگ و میر مادران و اطفال در افغانستان


وزارت صحت عامه افغانستان می‌گوید، با آنکه میزان مرگ و میر مادران و اطفال در مقایسه با سال‌های گذشته کاهش یافته اما بخاطر جلوگیری بیشتر آن باید کارهای زیادی صورت گیرد.

احمد جواد عثمانی معین مالی و اداری این وزارت روز یکشنبه در ورکشاپ تقویت حکومت داری محلی گفت، میزان مرگ و میر مادران و اطفال هنوز هم در کشور نگران کننده و تکان دهنده است.

آقای عثمانی گفت، وزارت صحت عامه تلاش می‌کند تا با عرضه خدمات صحی در ولایات دور دست میزان مرگ و میر مادران و کودکان را کاهش دهد.

وی گفت:
"این ارقام و آمار با وجودیکه نسبت به سال‌های گذشته کاهش یافته اما هنوز هم تکان‌دهنده بوده و قابل قبول نیست و در مقایسه با کشورهای همسایه ما و شما در وضعیت خراب قرار داریم بناءً کار و تلاش بسیار زیاد وجود دارد بخصوص در سطح ولایات کشور تا ما بتوانیم شاخص‌های صحی خود را بهتر و خوبتر بسازیم."

به اساس معلومات وزارت صحت عامه، در یک و نیم دهه گذشته در هر نیم ساعت یک مادر هنگام زایمان جان‌اش را از دست می‌داد اما حالا این رقم به هر دو ساعت کاهش یافته است.

به گفته آقای عثمانی در این ورکشاپ روسای صحت عامه ۳۴ ولایت پلان‌های کاری شانرا بر اساس نیازمندی‌ها ترتیب می‌کنند تا به آن بگونه همه جانبه رسیدگی صورت گیرد.

از سوی هم شماری از روسای صحت عامه ولایات می‌گویند، اگر عرضه خدمات صحی در ولایات دور دست بهبود یابد میزان مرگ و میر مادران و کودکان نیز بگونه چشمگیری کاهش خواهد یافت.

داکتر نور خاوری رئیس صحت عامه ولایت بدخشان در مورد گفت:

"در برخی از ولایات عرضه خدمات صحی چندان تقویت نشده و ایجاب می‌کند که بهتر تقویت شود تا مرگ و میر مادران نهایت کاهش یابد چالش اساسی ناامنی‌ها است در بعضی ولسوالی‌ها که تا اندازه عرضه خدمات صحی را در ولایت بدخشان متاثر ساخته ولی در بعضی موارد ما نمی‌توانیم ادویه مورد نیاز را در مراکز صحی به موقع برسانیم."

ازدواج‌های قبل از وقت، رژیم غذایی نادرست، خونریزی‌های هنگام ولادت، فشار خون بلند، نداشتن معلومات کافی، نبود خدمات صحی لازم و سوء تغذی اطفال از سوی مقامات وزارت صحت عامه عوامل عمده مرگ ومیر مادران و نوزادان در کشور خوانده می‌شود.

داکتر خاوری می‌گوید، با گسترش سطح خدمات صحی در مناطق دور افتاده و بیشتر ساختن شمار کارمندان صحی، امبولانس‌ها و ادویه لازم می‌توان از مرگ و میر مادران و کودکان در کشور جلوگیری کرد.

گزارش: فرشته ندا

XS
SM
MD
LG