لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۸

نگرانی مردم از افزایش جرایم جنایی در افغانستان


در کنار جنگ و ناامنی و قوع جرایم جنایی بخصوص اختطاف‌ها در افغانستان مردم را نگران ساخته و آنان می‌گویند که حتی نمی‌توانند با خاطر آرام به زندگی شان ادامه بدهند.

شماری از مردم روز یکشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفتند که به علت عدم اقدامات سریع نیروهای امنیتی در جلوگیری جرایم زمینه برای گروه‌های جنایت کار بیشتر مساعد گردیده‌است.

جاوید و زاهد دو تن از باشنده‌های شهر کابل در مورد چنین می‌گویند:

"دولت افغانستان تا حالا در مورد اختطاف چیان و جرایم کاری را نکرده‌است که یک کسی را به دارآویزان کرده باشد. اگر آنان را گرفتار هم کند، یک دو یا سه روز در بندی خانه می‌باشد و به زور پول دوباره آزاد می‌شوند."

"به نظرمن دولت تا هنوز نتوانسته است که جرایم جنایی را کاهش بدهد همه روزه این کار ادامه دارد و حکومت در این راستا ناکام است."

این انتقادها پس از آن مطرح می‌گردد که به تازه گی اباسین پسر چهارده ساله که از سوی ربایندگان از ساحه کارته نو شهر کابل ربوده شده بود به شکل بی رحمانه به قتل رسانده شد.

قتل اباسین پسر نوجوان افغان عکس‌العمل‌های زیادی را در پی داشته و به شمول شورای ملی افغانستان مردم عام و فعالان نهادهای مدنی خواهان تطبیق عدالت در این قضیه شدند.

اباسین پسر چهارده سالۀ که از سوی اختطافچیان به قتل رسید.
اباسین پسر چهارده سالۀ که از سوی اختطافچیان به قتل رسید.

پیش از این عطاالله خوگیانی سخنگوی والی ننگرهار ربوده شدن یک خانم آسترالیایی کارمند موسسه داکار در این ولایت را تایید کرده و گفته که برای نجات وی از چنگ ربایندگان تلاش‌ها جریان دارد.

در این حال فرهاد سخی معاون اول مشرانو جرگه روز یکشنبه در اجلاس عمومی این جرگه از افزایش جرایم مختلف در این کشور بخصوص در شهر کابل ابراز نگرانی کرد.

وی افزود:

"هر روز اختطاف، انفجار و سرقت‌های مسلحانه در کابل صورت می‌گیرد، اگر ما این موضوع را بسیار سطحی فکر کنیم شاید همچو واقعات را مکرراً شاهد باشیم."

هیئت اداری مشرانو جرگه خواهان مجازات سخت بازداشت تمام عاملین قضیه اختطاف و قتل اباسین گردید.

هیئت اداری ولسی جرگه و فعالان مدنی به روز شنبه اختطاف و قتل اباسین را یک عمل وحشیانه خوانده و خواهان به کیفر رساندن عاملان این قضیه گردیدند.

در این حال صدیق صدیقی سخنگوی وزارت داخله افغانستان اطمینان می‌دهد که برای جلوگیری از جرایم جنایی در کشور تلاش بیشتر می‌کنند.

صدیق صدیقی سخنگوی وزارت داخلۀ افغانستان
صدیق صدیقی سخنگوی وزارت داخلۀ افغانستان

وی گفت:

"ما در وزارت داخله از هر راه ممکن و امکانات خود کار خواهیم گرفت تا به گونه جدی با جرایم مبارزه شود بخصوص اختطاف و جرایمی که در شهرهای ما اتفاق می‌افتد."

فریدون عبیدی رئیس تحقیقات جرایم جنایی قوماندانی امنیه کابل روز شنبه به رادیو آزادی گفت که ده تن در ارتباط به قضیه اختطاف و قتل اباسین بازداشت گردیده‌اند.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان نیز به خانواده اباسین اطمینان داده که در این قضیه عدالت به گونه کامل رعایت خواهد شد.

از سوی هم سخنگوی وزارت امور داخله افغانستان می‌گوید، شریک ساختن معلومات از سوی مردم با پولیس می‌توانند نقش خوبی در جلوگیری از جرایم بخصوص اختطاف افراد داشته باشد.

گزارش: جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG