لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۰۰

روز جهانی کارگر و افزایش بیکاری در افغانستان


اول می مصادف است با روز جهانی کارگر و از این روز در افغانستان از سوی اتحادیه کارگران و وزارت کار و امور اجتماعی این کشور بزرگداشت به عمل آمد.

صدها تن از اعضای اتحادیه کارگران روز یکشنبه با راه اندازی راه پیمایی در شهر کابل از حکومت خواستار فراهم سازی زمینه های کار شدند.

معروف قادری رئیس اتحادیه کارگران افغانستان می‌گوید که دلیل عمده فرار جوانان از کشور، اعتیاد آنان به مواد مخدر و حتی پیوستن شان با گروه های مخالف مسلح بیکاری است.

معروف قادری رئیس اتحادیه کارگران افغانستان
معروف قادری رئیس اتحادیه کارگران افغانستان

وی گفت:

"چهارده میلیون واجد کار در افغانستان وجود دارد، در حدود یک میلیون آن در سکتور خصوصی، در بخش نظامی و ملکی مشغول به کار است، متباقی در سکتور خصوصی اما نوسانات دارد، هر روز به این بیکاری افزوده می‌شود و بنابر ناامنی‌های که در ولایت‌های افغانستان است تا هنوز قادر به ارائه ارقام دقیق بیکاران نشده‌اند اما این رقم بلندتر از میلیون‌ها است."

شماری از کارگران که در این راه پیمایی اشتراک کرده بودند می‌گویند که همه روزه برای دریافت کار ساعت ها روی جاده ها انتظار می‌کشند اما تنها در هفته یک یا دو روز کار پیدا می‌کنند.

روز جهانی کارگر و افزایش بیکاری در افغانستان
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:47 0:00

یک تن از این کارگران در مورد چنین گفت:

"برای ماه چهار الی چهارنیم هزار افغانی معاش می‌دهند، این را برای کرایه خانه بپردازیم، برای اطفال خود نان بخریم، تیل بخریم، نمک بخریم این را چه بخریم؟"

در این حال نسرین اوریاخیل وزیر کار و امور اجتماعی افغانستان می‌گوید که برای تصویب قانون کار و مقرره آن تلاش جریان دارد.

خانم اوریاخیل افزود که بر اساس این قانون زمینه کاری برای اکثر کارگران در داخل و خارج از کشور مساعد خواهد شد.

خانم اوریاخیل افزود:

"پروسه برای تصویب اسنادِ مورد نیاز در جریان است، مهاجرت کاری، نخستین مصرف پالیسی ارسال کارگران به خارج از کشور است و همین طور پالیسی کاریابی آماده شده است امید است تا سه ماه آینده این پالیسی‌ها و ستراتیژی‌ها را داشته باشیم."

وزیر کار و امور اجتماعی می‌گوید که گفتگوها با کشورهای عربی بخصوص عربستان سعودی صورت گرفته و در دو ماه آینده تفاهمنامه به امضا خواهد رسید که بر اساس آن کارگران فنی افغان به آن کشور فرستاده می‌شوند.

روز جهانی کارگر و افزایش بیکاری در افغانستان
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:47 0:00

کارگران افغان می‌گویند که حکومت افغانستان همواره برای حل مشکلات آنان در چهارده سال گذشته تعهد سپرده است اما به گفته آنان در این زمینه اقدامات عملی صورت نگرفته است.

اما محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان چندی قبل گفت که حل مشکلات کارگران در صدر برنامه های کاری حکومت قرار دارد.

گزارش: تمیم اخگر

XS
SM
MD
LG