لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۵۹

واشنگتن تایمز:۱۶ مورد تخطی در حمله امریکا به شفاخانه افغانستان


واشنگتن تایمز

روزنامه امریکایی واشنگتن تایمز مقالۀ را با عنوان " شانزده مورد تخطی در حمله خونین امریکا به شفاخانه افغانستان" نشر کرده‌است.

مقاله چنین آغاز می‌شود که اشتباه انسانی، تخطی از مقررات جنگی و از کار افتادن تجهیزات، باعث شد که در نتیجه اشتباه امریکا، شفاخانه یک موسسه خیریه در افغانستان هدف حمله قرار گیرد.

در این حمله ۴۲ تن کشته شدند و به دنبال آن یک جنرال ارشد امریکایی گفت: بررسی کننده‌ها دریافته اند که حادثه در نتیجه تهدید‌های که اصلاً وجود نداشت، صورت گرفت و نا مناسب بوده است.

واشنگتن تایمز در ادامه می‌نویسد: شانزده تن از سربازان اردوی امریکا بخاطر رویداد شفاخانه داکتران بدون مرز در کندز مجازات شدند.

به نوشته روزنامه، شاید ترفیع شماری از آنها متوقف شود و یا هم برکنار شوند اما هیچ یک از آنها با محاکمه نظامی روبرو نشده‌اند.

در میان شانزده نظامی که از سوی اردوی امریکا تنبیه شده‌اند، یک جنرال دو ستاره نیز شامل است.

نیویارک تایمز

روزنامه نیویارک تایمز باز هم در مورد حقوق زنان افغان مطلبی را نشر کرده و مقاله را با قضیه ریزه گل آغاز کرده است.

به نوشته روزنامه، ریزه گل در عمر شش یا هفت ساله گی به حیث خانم دوم نکاح شده بود و شوهرش پس از آنکه بینی وی را با چاقو برید، فرار کرد.

نیویارک تایمز این را هم نوشته که قصه مملو از وحشت ریزه گل، در ماه جنوری بر زبان‌ها افتاد و در نتیجه، حکومت افغانستان، اداره‌های حقوق بشری و حتی طالبان این رویداد را تقبیح کردند.

به باور مقاله نویس، این زن بیست ساله نمونه دیگری است که نشان می‌دهد وعده‌ها برای آزادی حقوق زنان از طالبان و بسیاری از مردان افغان ناکام شده‌است.

نیویارک تایمز اظهارات لینا ابی رافیع را که یک فعال حقوق جنسیت هاست و از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۶ میلادی در میان افغان‌ها کار کرده، نشر کرده‌است.

او به ارزیابی‌های اشاره می‌کند و می‌گوید: در افغانستان برنامه‌ها و پروژه‌های خیریه، مشکلات و چالش‌های اصلی را از نظر انداخته اند زیرا به گفته وی این پروژه‌ها تنها بر زنان تمرکز می‌کنند، نه اینکه به مشکلات مردان هم توجه کنند و شاید هم این کارها، تلاش برای حقوق سیاسی زنان افغان را پیچیده تر ساخته است.

روزنامه نیویارک تایمز می‌نویسد: در حقیقت در عقب بیشترین موارد خشونت آمیز، مردان خشمگین قرار دارند و به باور بسیاری از زنان، آجندای تغییر وضعیت زنان در یک فرصت زود، بر آنها از خارج تحمیل شده است.

XS
SM
MD
LG