لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۳

سلیم: از ۲۵ مورد روی ۲۰ مورد با حزب اسلامی توافق شده‎‎است


شورای عالی صلح افغانستان می‌گوید که رئیس جمهور به زودی تصمیم نهایی‌اش را در مورد حزب اسلامی به این شورا می‌فرستد.

این شورا می‌گوید مواردی که در گفتگوهای صلح با حزب اسلامی، مربوط به این شورا می‌شد حل شده و تنها چند مورد که از صلاحیت‌های رئیس جمهور است باقی مانده‌است.

به گفته مسئولان این شورا، حکومت در مورد حذف نام گلبدین حکمتیار از لیست سیاه شورای امنیت سازمان ملل، با این اداره در تماس شده‌است.

مولوی عطاالرحمان سلیم معاون این شورا روز دوشنبه در صحبت به رادیو ازادی گفت که رئیس جمهور غنی وعده داده تا تصمیم نهایی‌اش را در این مورد به زودی به این شورا بفرستد.

به گفته وی، برای حل موارد اختلافی و رسیدگی به خواست‌های حزب اسلامی، حکومت با سازمان ملل متحد در تماس شده‌است.

بالای ۵ مورد آن شخص رئیس جمهور تصمیم می‌گیرد.
بالای ۵ مورد آن شخص رئیس جمهور تصمیم می‌گیرد.

آقای سلیم می‌گوید:

"یک مقدار پیشرفت‌های خوبی صورت گرفته، از جمله ۲۵ مورد روی ۲۰ آن توافق صورت گرفته و بالای ۵ مورد آن شخص رئیس جمهور تصمیم می‌گیرد، قرار است که به زودی نسخه نهایی به دسترس ما قرار بگیرد و بعداً ما همرای‌شان صحبت‌های داشته باشیم."

بیش از یک ماه می‌شود که هیئت حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار وارد کابل شده و تا حال در چند مرحله با شورای عالی صلح و حکومت افغانستان مذاکراتِ را انجام داده که حالا نیز ادامه دارد.

بیرون شدن نام اعضای این حزب از لیست سیاه شورای امنیت ملل متحد، رهایی زندانیان، انتقال مهاجرین به کشور شان، برگزاری انتخابات شفاف و زمان بندی دقیق برای خروج نیروهای خارجی از خواسته‌های عمده حزب اسلامی و مواردی اختلافی گفته شده‌است.

اما امین کریم عضو هیئت مذاکره کننده حزب اسلامی به رادیو ازادی می‌گوید که برداشتن تعزیرات اتفاقی است نه اختلافی اما روی چگونگی اعمال آن تا هنوز به توافق نرسیده‌اند.

به گفته وی، سران حکومت افغانستان به آنان وعده داده که روی این موارد کار را آغاز کرده‌اند.

آقای کریم می‌افزاید:

"مطلب برداشتن تعزیرات یک موضوع اختلافی نیست بلکه توافقی است، اما بحث که صورت گرفت در مورد چگونگی برداشتن تعزیرات است که عمدتاً مربوط کشورهای بیرونی‌است. جناب رئیس جمهور، آقای اتمر و ستانکزی اطمینان دادند که روی این مسئله کار شروع کرده اما زمانگیر است."

آقای کریم همچنان می‌گوید که نتیجه منطقی پیروزی مذاکرات، فراهم شدن زمینه برای ظاهر شدن گلبدین حکمتیار در سیاست حکومت است.

در همین‌حال دوا خان مینه‌پال معاون سخنگوی رئیس جمهور می‌گوید که موارد اختلافی کوچک میان دو طرف باقی مانده و امیدوارند که به زودی حل شود.

مواردی که هنوز هم لاینهل باقی مانده هر چه زودتر حل شود.
مواردی که هنوز هم لاینهل باقی مانده هر چه زودتر حل شود.

آقای مینه‌پال می‌گوید:

"توقع ما اینست که بعضی مواردی که هنوز هم لاینهل باقی مانده هر چه زودتر حل شود و حکمتیار صاحب بیاید زندگی آرام و یک سیاست صلح‌آمیز را در افغانستان راه اندازی کنند."

هرچند شورای عالی صلح گفته‌است پیوستن حزب اسلامی با پروسه صلح می‌تواند این پروسه را تقویت بخشیده و زمینه تشویق را برای دیگر شورشیان فراهم کند.

اما آگاهان سیاسی می‌گویند، آمدن این حزب به پروسه صلح تأثیر چندانی نخواهد داشت.

بشیر بیژن یکی از این آگاهان می‌گوید که پیوستن حزب اسلامی به پروسه صلح برای بهتر شدن وضعیت امنیتی در درازمدت مفید است نه در کوتاه مدت.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG