لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۸

کشته شدن اسامه بن لادن باعث تضعیف شبکه القاعده شده‌است


وزارت دفاع افغانستان، مأموریت حمایت قاطع ناتو در افغانستان و آگاهان نظامی می‎گویند که کشته شدن اسامه بن لادن رهبر شبکه القاعده، این شبکه را تضعیف کرده اما القاعده هنوز هم یک تهدید برای افغانستان و جهان است.

دوهم ماه می مصادف است با کشته شدن موسس و رهبر پیشین شبکه القاعده یعنی اسامه بن لادن.

اسامه ۵ سال پیش از امروز، در ایبت آباد در نزدیکی اسلام آباد از سوی نیروهای ویژه امریکایی کشته شد اما هنوز هم در مورد مرگ وی، بسیاری از پرسش‎ها بی‎پاسخ مانده‎اند.

وزارت دفاع افغانستان می‎گوید هرچند شبکه القاعده برای گسترش فعالیت‎اش در افغانستان تلاش دارد اما پس از کشته شدن اسامه، شبکه القاعده دیگر مانند گذشته قوت ندارد.

شبکه القاعده برای گسترش فعالیت‎اش در افغانستان تلاش دارد.
شبکه القاعده برای گسترش فعالیت‎اش در افغانستان تلاش دارد.

محمد رادمنش معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان روز دوشنبه به رادیو آزادی گفت که نیروهای امنیتی افغان توان مقابله با شبکه‎های تروریستی را دارد.

آقای رادمنش می‌گوید:

"ما متیقن هستیم که اگر آنها در افغانستان در بعضی نقاط، به شکل پیشبرد اجرای عملیات‌های خصمانه با نیروهای دهشت افگن همکاری بکنند، جای را نمی‌گیرد."

دفتر مطبوعاتی مأموریت حمایت قاطع ناتو در افغانستان در صحبت به رادیو آزادی می‏گوید که با کشته شدن اسامه، شبکه القاعده تضعیف شده اما این شبکه هنوز هم در افغانستان و پاکستان فعال است.

مأموریت حمایت قاطع ناتو در افغانستان می‎گوید که همکاری القاعده با طالبان نگران کننده‎است اما آنان برای سرکوب گروه‎های تروریستی متعهد اند و هیچ زمانی اجازه نمی‌دهد که القاعده بار دیگر در افغانستان سر بلند کند.

از سوی هم شماری از اعضای ولسی جرگه می‎گویند که شبکه القاعده هنوز هم یک تهدید برای افغانستان و جهان است.

همکاران بین‌المللی خود را از بحران فعلی نجات دهیم.
همکاران بین‌المللی خود را از بحران فعلی نجات دهیم.

نذیر احمدزی یک عضو ولسی جرگه گفت که اگر کمک‎های جامعه جهانی با افغانستان برای از بین بردن تروریزم بیشتر نشود، گروه‎های تروریستی بیشتر تقویت خواهند شد.

"باید در سکتور امنیتی کمک‌های شان را بیشتر اضافه کنند، هم در بخش نیروهای هوایی و هم زمینی تا ما بتوانیم هم کشور را و همکاران بین‌المللی خود را از بحران فعلی نجات دهیم."

اینکه پس از کشته شدن اسامه بن لادن ایمن ظواهری رهبر جدید شبکه القاعده چرا بیشتر دیده نشده و چه تأثیر می‎تواند بالای این گروه داشته باشد؟

تواب غورزنگ سخنگوی این شورا بدون ارائه جزئیات گفت، مهم نیست که رهبر القاعده کی و در کجاست اما نیروهای امنیتی برای سرکوب تروریستان متعهد اند.

القاعده برای تمام مردم دنیا و به خصوص به مردم افغانستان زیاد جنایت کرد.
القاعده برای تمام مردم دنیا و به خصوص به مردم افغانستان زیاد جنایت کرد.

وی‎افزود:

"ضرور نیست اینکه کی رهبر القاعده‌است و در کجا زندگی می‌کند، بلکه مهم اینست که گروه القاعده یک گروه بین‌المللی تروریستی است او برای تمام مردم دنیا و به خصوص به مردم افغانستان زیاد جنایت کرد اما در مقابل اینها ما بر مبارزه متعهد هستیم."

با این همه اداره استخباراتی امریکا ادعا می‌کند که توانسته‌اند بخش بزرگ شبکه القاعده را از بین ببرند.

جان برنان رئیس این اداره می‌گوید که هدف قرار دادن مسئول حمله تروریستی یازدهم سپتمبر بسیار با اهمیت بوده‌است.

شماری از آگاهان نظامی نیز می‌گویند که کشته شدن اسامه بن لادن نه تنها این شبکه را تضعیف نساخت بلکه این شبکه بسیار قوی نیز شده‌اند.

یوسف امین زازی یکی از این آگاهان نظامی گفت که پس از کشته شدن اسامه بن لادن، شبکه القاعده با گروه‌های تروریستی دیگر همکاری وسیع پیدا کرد.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG