لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۴۷

ژنو باز میزبان گفتگوها در مورد بحران روان در سوریه است


وزیر خارجۀ امریکا با همتایانش از اردن و عربستان سعودی در ژنو با هم یکجا شده‌اند و در مورد بحران روان در سوریه با هم گفتگو می‌کنند.

جان کری امروز گفت، گفتگوها با روسیه و شرکای ائتلاف ضد گروه دولت اسلامی در مورد دوباره برقرار کردن آتش بس در سوریه به یک نقطۀ تفاهم مشترک نزدیک شده ولی او گفت، هنوز کارهای باقی مانده‌است.

آقا کری می‌گوید:

" دیروز، پریروز و امروز بحث‌های زیادی شده و ما به سوی تفاهم مشترک نزدیک می‌شویم. اما، کارهای مانده که باید انجام دهیم و برای همین، این‌جا هستیم."

کارهای مانده که باید انجام دهیم و برای همین، در ژنو هستیم.
کارهای مانده که باید انجام دهیم و برای همین، در ژنو هستیم.

اما، کری پس از دیدار با عادل جبیر وزیر خارجۀ سعودی آمد و گفت که سوریه هنوز هم به چندین لحاظ بیرون از کنترول است.

جبیر افزایش درگیری در شهر حلب را محکوم کرد و آن را نقض همه قوانین بشردوستانه خواند.

او بشار اسد رئیس جمهور سوریه را مسئول دانست و گفت:

"تنها یک گروه است که طیاره‌ها را به پرواز در می‌آورد و آن بشار اسد رئیس جمهور سوریه و متحدانش هستند. بنابرین، آنان مسئول کشتار زنان، کودکان و سالخورده‌گان اند. آنان مسئول کشتار داکتران و پرسونل صحی هستند. وضعیت چنین نخواهد ماند. جهان آنان را نخواهد گذاشت که به این ادامه دهند و ما قبلاً هم گفته ایم که روزهای بشار اسد انگشت شمار شده و او خواهد رفت. او می‌تواند از طریق یک پروسۀ سیاسی کنار رود، ما امیدواریم چنین کند، در غیر آن با استفاده از قوت برکنار خواهد شد. مردی که چهارصدهزار نفر را کشت، ۱۲ میلیون را بی‌جا کرد و سوریه را ویران ساخت، آیندۀ درین کشور ندارد."

روسیه به تازه‌گی گفت که بر نیروهای بشار اسد رئیس جمهور سوریه فشار نخواهد آورد که حمله‌های هوایی بر شهر حلب را متوقف سازند.

کنترول حلب میان نیروهای اسد و مخالفان او تقسیم شده‌است.
کنترول حلب میان نیروهای اسد و مخالفان او تقسیم شده‌است.

مسکو مدعی است که حمله‌های هوایی جنگجویان گروه دولت اسلامی را هدف قرار می‌دهند.

کرملین امروز گفت که سرگی لاوروف وزیر خارجۀ روسیه فردا در مسکو با ستیفن دی میستورا نمایندۀ سازمان ملل متحد در امور سوریه دیدار خواهد کرد.

سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه گزارش داده‌است که هر دو طرف درگیر، طی ۱۰ روز گذشته به مناطق مسکونی حمله کرده‌اند و بیش از ۲۵۰ غیر نظامی نیز در جریان حملات کشته شده‌اند.

کنترول حلب میان نیروهای اسد و مخالفان او تقسیم شده‌است.

حکومت سوریه مدت‌هاست تلاش می‌کند تا تمام شهر را، که زمانی مهم‌ترین مرکز اقتصادی سوریه بود، به تصرف خود درآورد.

XS
SM
MD
LG