لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۴۳

نثار احمد: پاکستان مستعمره امریکا نیست


دونالد ترامپ نامزد پیشتاز حزب جمهوریخواه در انتخابات ریاست جمهوری امریکا می‌گوید، بر اسلام آباد فشار وارد خواهد کرد تا شکیل افریدی را از زندان رها کند.

دونالد ترامپ که روز جمعه با شبکه فاکس نیوز صحبت می‌کرد گفت، اگر رئیس جمهور امریکا شود، او از پاکستان خواهد خواست تا داکتر شکیل افریدی را در ظرف دو دقیقه آزاد کند.

زیرا به گفتهء وی پاکستان کمک های انکشافی زیادی را از ایالات متحده بدست می‌آورد.

دونالد ترامپ میگوید، اگر رئیس جمهور امریکا شود، از پاکستان خواهد خواست تا داکتر شکیل افریدی را در ظرف دو دقیقه آزاد کند.
دونالد ترامپ میگوید، اگر رئیس جمهور امریکا شود، از پاکستان خواهد خواست تا داکتر شکیل افریدی را در ظرف دو دقیقه آزاد کند.

اما این گفتهء دونالد ترامپ خشم پاکستان را برانگیخته است.

چوهدری نثار احمد وزیر امور داخله پاکستان دیروز گفت:

"بر خلاف درک نادرست ترامپ، پاکستان مستعمرهء ایالات متحدهء امریکا نیست."

وزیر داخله پاکستان گفت، سرنوشت افریدی از سوی محاکم پاکستان حل و فصل می‌شود، نه توسط دونالد ترامپ حتی اگر او رئیس جمهور ایالات متحدهء امریکا هم انتخاب شود.

چوهدری نثار احمد وزیر امور داخله پاکستان این مطلب را در یک اعلامیه که به مناسبت پنجمین سال مرگ اسامه بن لادن به نشر رسیده، بیان کرده است.

اسامه بن لادن رهبر اسبق شبکه القاعده و طراح اصلی حملات یازدهم سپتمبر بر امریکا در نتیجه یک عملیات سری نیروهای بحری امریکا در آیبت آباد پاکستان کشته شد و این موضو ع روابط بین اسلام آباد و واشنگتن دو متحد ستراتیژیک را صدمه زد.

واشنگتن به داکتر افریدی به چشم قهرمان می‌نگرد و اما پاکستان در سال ۲۰۱۲ میلادی او را به جرم ارتباط با گروه لشکر طیبه به ۳۳ سال زندان محکوم کرد، اتهام که خود وی آن را رد می‌کند.

واشنگتن به داکتر افریدی به چشم قهرمان می‌نگرد.
واشنگتن به داکتر افریدی به چشم قهرمان می‌نگرد.

به نوشته رویترز در حال حاضر این حکم محکمه لغو اعلان شده و داکتر افریدی به خاطر اتهامات دیگر انتظار محاکمه خود را دارد.

دونالد ترامپ در ادامه صحبت خود با فاکس نیوز گفت:

"من به آنها خواهم گفت که این داکتر را رها کنند و اطمینان دارم که این کار را می‌کنند. زیرا ما برای پاکستان کمک زیاد می‌نمایم."

دونالد ترامپ کاندید پیشتار حزب جمهوریخواه در انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر امسال امریکا در این مصاحبه اش درباره افغانستان گفت:"ما در افغانستان باقی خواهیم ماند."

به گفتهء وی افغانستان احتمالاً یگانه جای است که آنها باید در آنجا می‌رفتند، زیرا این کشور در مجاورت پاکستان که دارای سلاح اتُمی است، موقعیت دارد.

نیرو های نظامی به رهبری ایالات متحدهء امریکا در سال ۲۰۰۱ میلادی به خاطر سقوط رژیم طالبان بر افغانستان حمله کردند.

طالبان، به دنبال حملات یازدهم سپتمبر بر امریکا به بن لادن رهبر و اعضای شبکه القاعده پناه داده بود.

XS
SM
MD
LG