لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۹ حوت ۱۴۰۲ کابل ۰۷:۳۵

تفاهمنامۀ به منظور محو بی‎سوادی در افغانستان امضأ شد


وزیر معارف افغانستان می‌گوید که در سال جاری طبق پلان در بیش از ۱۶هزار کورس سواد آموزی حدود ۶۰۰ هزار تن تحت آموزش قرار خواهند گرفت.

اسدالله حنیف بلخی روز سه شنبه هنگام امضای تفاهمنامه در زمینه همکاری وزارت حج و اوقات افغانستان برای محو بی‌سوادی گفت که این کورس‌های آموزشی در سراسر کشور فعالیت خواهد داشت.

وی همچنان گفت که بر اساس این تفاهمنامه وزارت حج و اوقاف با کمک علمای دین در خصوص بلند بردن آگاهی مردم در زمینه آموزش از نگاه اسلام با وزارت معارف همکاری می‌کند.

اسدالله حنیف بلخی وزیر معارف افغانستان
اسدالله حنیف بلخی وزیر معارف افغانستان

وی گفت:

"با وزارت حج و اوقاف این تفاهمنامه را امضا می‌کنیم تا از این طریق مکلفیت‌های که وزارت معارف در قبال مردم دارد آن موارد را توضیح بدهد و همچنان با همکاری امامان مساجد و تکایا بتواند تا در با سواد ساختن مردم تلاش بکند"

آقای بلخی گفت که مکلفیت‌های وزارت معارف در زمینه، ترتیب پلان سواد آموزی در روشنی استراتیژی ملی سواد آموزی، فراهم نمودن مواد درسی، نظارت از نحوه تطبیق برنامه و پرداخت معاش بهامامان مساجد و تکایا می‌باشد که استخدام می‌شوند.

وزیر معارف افغانستان همچنان گفت که تفاهمنامه همکاری برای محو بی‌سوادی از سوی سازمان یونسکو، موسسه جایکا، سفارت‌های فنلند، سویدن، جاپان و برخی سفارت‌های دیگر در افغانستان تمویل مالی می‌شود.

این تفاهمنامه در حالی امضا می‌شود که به اساس معلومات وزارت معارف افغانستان، در حال حاضر تنها ۳۸ درصد مردم این کشور با سواد هستند.

مسئولین این وزارت برای بلند بردن سطح سواد در افغانستان همکاری علمای دین را ضروری دانسته می‌گویند که علما باید از طریق مساجد در زمینه اهمیت تعلیم به مردم تبلیغ نمایند.

در این حال فیض محمد عثمانی وزیر حج و اوقاف افغانستان از همکاری این وزارت در زمینه محو بی‎سوادی اطمینان داد:

فیض محمد عثمانی وزیر حج و اوقاف افغانستان
فیض محمد عثمانی وزیر حج و اوقاف افغانستان

" در روستاهای که به مکاتب دسترسی ندارد و شاید شماری از خواهران ما مشکل داشته باشند ولی وزارت معارف تصمیم گرفته تا سواد را به دروازه‌های خانه‌های مردم در سراسر افغانستان ببرد و در این قسمت وزارت حج و اوقاف در خدمت معارف است."

وزیر معارف افغانستان از علمای دینی، مردم و رسانه‌های کشور تفاضا کرد تا حکومت را در زمنیه محو پدیده بی‌سوادی کمک نموده و وجیبه ملی خویش را در این زمینه بجا آورند.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG