لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۵۶

 نگرانی‌ها در مورد تقویت شبکۀ القاعده در افغانستان


ایمن الظواهری رهبر شبکه القاعده
ایمن الظواهری رهبر شبکه القاعده

پنج سال پس از کشته شدن اسامه بن لادن رهبر پیشین شبکه القاعده در پاکستان، این نگرانی ایجاد شده است که القاعده با متحدین جدید‌اش در حال تقویت این شبکه در افغانستان است.

روزنامۀ اندیپندنت چاپ بریتانیا در یک مطلب، متحدین جدید جهادی القاعده را گروه دولت اسلامی و طالبان خوانده است.

نیرو‌های خاص امریکا در دوم ماه می سال ۲۰۱۱ میلادی اسامه را در منطقۀ ایبت آباد در نزدیک اسلام آباد پایتخت پاکستان کشتند.

مقام‌های امریکایی کشته شدن او را یک ضربه شدید بر شبکه القاعده توصیف کرده بودند اما شماری از مقام‌های امریکایی در این اواخر از تقویت دوباره القاعده در افغانستان سخن گفته اند.

به نوشته اندیپندنت، القاعده در افغانستان که یک محل ناآرام در جهان است دوباره سر بالا کرده و با گروه دولت اسلامی یا داعش و طالبان جهاد را به پیش می‌برد و غرب که تلاش کرده تا از این جنگ خود را عقب کشد بار دیگر پایش را در آن دخیل می‌سازد.

مقام‌های امریکایی برای یک مدت طولانی گزارش‌ها در مورد تقویت حضور القاعده را کم اهمیت جلوه می‌دادند، اما پس از آن در خصوص بازگشت دوباره القاعده به افغانستان نگرانی‌ها ایجاد شد که جنرال جیف بوچانان معاون قوماندانی نیرو‌های امریکایی در افغانستان اعتراف کرد و گفت: "اگر به برخی از گزارش‌های سال گذشته دقت شود، در آن حضور پنجاه تا صد تن از اعضای القاعده تخمین شده بود."

اما وی گفت، دریافته اند که صرف در یک کمپ بیش از ۱۵۰عضو فعال القاعده موجود بودند.

این کمپ در مساحت حدود سی کیلومتر مربع در ولسوالی دور افتاده شورابک ولایت کندهار فعال بود.

نیرو‌های امریکایی در جریان دو روز عملیات و ۶۳ حمله هوایی آن را دوباره تصرف کردند.

گفته می‌شود که این بزرگترین کمپ القاعده در افغانستان بوده است.

در مطلب روزنامه بریتانیایی اندیپندنت آمده است که معصوم ستانکزی سرپرست وزارت دفاع افغانستان تلاش کرده بود تا نشان بدهد القاعده بار دیگر فعال شده و تهدید جدی را متوجه این کشور نموده است.

وی گفته است که القاعده برای اجرای حملات بزرگ آمادگی می‌گیرد.

این شبکه در عقب گروه‌های دیگر فعالیت کرده، آنها را حمایت می‌کند و تجارب خود را با این گروه‌ها شریک می‌سازد.

به نوشته این روزنامه، ناتو اخیراً در یک بررسی دریافت که تندروان مسلح القاعده در حال حاضر در حدود بیست ولایت افغانستان فعال اند.

در همین حال محمد رادمنش معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان با آنکه به مناطق از این کشور که در آنجا القاعده فعال است اشاره نکرد اما در صحبت با رادیو آزادی گفت:

" در همین نزدیکی‌ها شایعاتی به میان آمده است و در بعضی جا‌ها از لحاظ مالی و دهشت افگنی برخی فعالیت‌ها را در افغانستان آغاز کرده است."

اندیپندنت نوشته است که بارک اوباما رئیس جمهور امریکا امیدوار بود که با به پایان رساندن جنگ در افغانستان و عراق در جریان ریاست جمهوری خود نام‌اش درج تاریخ شود اما این روزنامه می‌نویسد که نیرو‌های امریکایی دوباره در جنگ در افغانستان دخیل می شوند.

جان نیکولسن قوماندان عمومی نیرو‌های امریکایی و ناتو در افغانستان در مجلس سنای امریکا خطر نزدیکی روابط طالبان و القاعده را جدی توصیف کرد و گفته بود که با در نظرداشت افزایش نا امنی‌ها در این کشور روی این پلان غور می‌کند که به اساس آن تعداد نیرو‌های امریکایی در افغانستان در سال آینده میلادی به ۵۵۰۰ تن کاهش می‌یابد.

شماری از اعضای ولسی جرگه افغانستان و تحلیلگران می‌گویند که با توجه به وضعیت امنیتی این کشور، جامعه جهانی باید کمک‌هایش به افغانستان به خصوص مساعدت با نیرو‌های افغان را بیشتر سازد در غیر آن به گفته آنها القاعده و دیگر گروه‌ها بار دیگر نفوذ‌شان را در افغانستان تقویت خواهند کرد.

محمد نذیر احمدزی یک عضو ولسی جرگهبه رادیو آزادی گفت:

" باید کمک‌های خود را به نیرو‌های زمینی و هم هوایی افغانستان افزایش بدهد تا بتوانیم که خود و هم دوستان خارجی مارا از این بحران بیرون کشیم."

اندیپندنت در ادامه از تونی بلیر صدراعظم پیشین بریتانیا نقل کرده که گفته بود: " افغانستان را پس از سقوط رژیم طالبان به رهبری ملا عمرتنها رها نمی‌کنند."

به نوشته روزنامه، این چیزیست که عملاً پیش آمده است.

منابع که برای احیای افغانستان و تقویت نیرو‌های امنیتی این کشور نیاز است کاهش یافته است.

با تکمیل شدن تشکیل ۳۵۲ هزار نفری اردوی افغانستان، برنامه آموزش نظامیان جدید بطی شده است.

این مسئله با توجه به وارد شدن تلفات به نیرو‌های افغان، مشکل کمبود پرسونل در صفوفاین نیرو‌ها را ایجاد کرده است.

طی ۱۲ ماه گذشته شانزده هزار پولیس و سرباز افغان کشته و یا زخمی شده‌اند.

این رقم نسبت به سال گذشته ۲۸ درصد افزایش در تلفات نیرو‌های افغان را نشان می‌دهد.

رییس جمهور اشرف غنی چنین فکر کرده بود که اگر با هسته اصلی قدرت در پاکستان که گفته می‌شود طالبان را به حملات تشویق می‌کند دست همکاری دراز کند، این هسته طالبان را به میز مذاکره حاضر خواهد کرد و به این ترتیب جنگ پایان خواهد یافت اما به نوشته روزنامه چنین نشد و افغانستان اکنون به محل جنگ‌های وسیع که بازیگران آن گروه‌های مختلف تندرو تروریستی اند مبدل شده‌است.

XS
SM
MD
LG