لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۸

عثمانی: در وضعیت فعلی تغییر مسیر لین برق "توتاپ" ممکن نیست


وزارت انرژی و آب افغانستان می‌گوید که انتقال برق پروژه "توتاپ" از مسیر سالنگ زمان کوتاه را در برگرفته، مصرف آن کمتر می‌باشد و برای فعلاً تغییر مسیر این پروژه ممکن نیست.

علی احمد عثمانی وزیر انرژی و آب افغانستان روز سه شنبه در کابل به خبرنگاران گفت که هرگاه در مسیر پروژه برق توتاپ تغییر وارد گردد به شمول کابل برق دوازده ولایت به تأخیرمواجه می‌گردد:

وی گفت:

"بانک انکشاف آسیایی و کشور جاپان با توجه به وضعیت پروژه درخواست کردند که تا ختم ماه اپریل باید موضوع فیصله گردد در غیر آن ممکن تمویل پروژه با مشکلات روبرو گردد. موضوع گزارش در جلسه کابینه ارایه گردید و تصمیم گرفته شده بود که همان مسیر قبلی یعنی سالنگ دوباره تثبیت شود در حال حاضر با توجه به وضعیت امکان تغییر مسیر نیست."

آقای عثمانی می‌گوید که انتقال پروژه برق توتاپ فیصله تمویل کننده های این پروژه بوده و کدام جنبه سیاسی ندارد.

در همین حال میرویس عالمی رئیس تجارتی برشنا شرکت در این نشست خبری برای جلوگیری از پرچاوی های برق روی عملی شدن این پروژه از مسیر سالنگ تاکید کرد.

میرویس عالمی
میرویس عالمی

وی افزود:

"سال گذشته ما پنجاه فیصد پرچاوی داشتیم شما تصور بکنید که در سال های آینده این پرچاوی ها به هفتاد درصد می‌رسد شما هیچ شب برق نخواهید داشت باید این برق برسد و ضرور است در کنار آن شبکه های دیگر داریم بخصوص پروژه بیست هزار مشتری را که ایجاد کرده ایم ما از کجا آنرا برق بدهیم آیا چهار سال تحمل را مردم دارند."

توتاپ پروژه انتقال برق وارداتی ۵۰۰ کیلوولت ترکمنستان، ازبکستان و تاجکستان از راه افغانستان به پاکستان می‌باشد.

وزیرانرژی و آب افغانستان می‌گوید که کمپنی فیشنر جرمنی برای اولین بار مسیر بامیان را برای تطبیق پروژه توتاپ سروی کرده بود.

اما پس از آن مسیر سالنگ در سال ۲۰۱۳میلادی به خواست تمویل کنندگان برای تطبیق این پروژه موثر خوانده شده و کابینه افغانستان در نشست اخیر خود روی این مسیر تعهد کرد.

اما سرور دانش و محمد محقق معاونین ریاست جمهوری و ریاست اجرائیه روی این فیصله اعتراض کرده و خواست بازنگری مسیر پروژه توتاپ را مطرح کرده بودند.

علی احمد عثمانی وزیر انرژی و آب افغانستان می‌گوید که بانک انکشاف آسیایی تعهد کرده است که انتقال ۳۰۰ میگاه وات برق را از طریق پشته سرخ ولایت پروان به بامیان تمویل می‌کند.

از سوی دیگر طاهر زهیر والی بامیان تاکید کرده است که پروژه تاتوپ برای برق رسانی به ولایات مرکزی یک پروژه بزرگ بوده باید به اساس ماستر پلان وزارت انرژی و آب افغانستان انتقال برق به ولایات مرکزی تا سال ۲۰۲۴ ادامه پیدا کند.

طاهر زهیر والی بامیان
طاهر زهیر والی بامیان

وی گفت:

"پروژه توتاپ وقتی که از مسیر دره شکاری و بامیان بگذرد، می‌تواند زود تر از مورد پیش بینی شده بامیان و مجموع مناطق مرکزی را دارای روشنایی و برق بسازد."

به اساس معلومات برشنا شرکت، افغانستان با داشتن ظرفیت کافی هنوز هم هشتاد درصد برق خود را از کشورهای همسایه وارد می‌کند.

دیده شود که آیا حکومت افغانستان برای حل این مشکل با توجه به تعهد که انجام داده است کار۲۱ بند برق را در افغانستان آغاز کرده می‌تواند یا خیر؟

گزارش: جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG