لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۲۶

رئیس جمهور غنی: سانسور سبب نابودی آزادی بیان می‌شود


رئیس جمهور غنی برای رسانه ها وعده سپرد که آزادی بیان را سانسور نمی‌کند زیرا به گفته وی، سانسور سبب از دست رفتن آزادی بیان در کشور خواهد شد.

آقای غنی که در مراسم بزرگداشت از روز جهانی آزادی مطبوعات در ارگ ریاست جمهوری سخن میزد گفت که حکومت متعهد است که آزادی بیان را بگونه واقعی آن حمایت کند.

وی گفت:

"بدترین سوء استفاده از آزادی بیان رو آوردن به سانسور است، بنابرین کود اخلاقی که حدود آزادی مثبت و منفی بیان را واضح می‌کند تنها خبرنگاران تعیین می‌کنند. حکومت وظیفه اش سانسور نیست اگر در این راه رفتیم پایان این راه از دست دادن آزادی بیان است."

پیش از این عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت افغانستان در محفل بزرگداشت از روز جهانی مطبوعات هشدار داده که هیچ اداره دولتی حق ندارد که خبرنگاران و رسانه ها را در جریان کارشان به شکل مستقیم تهدید کند.

در همین حال رئیس جمهور غنی از خبرنگاران و مسولان رسانه ها می‌خواهد که هر چه زودتر موازین اخلاقی را ترتیب کنند.

مسئولان رسانه ها هر چه زودتر موازین اخلاقی را ترتیب کنند
مسئولان رسانه ها هر چه زودتر موازین اخلاقی را ترتیب کنند

آقای غنی تأکید ورزید که رسانه ها باید بیشتر به گزارش‌‎های تحقیقی بپردازند زیرا این گزارش‌ها فساد را برملا کرده و حکومت برای رسیدگی به این موارد مرکز خاص مبارزه با فساد را ایجاد می‌کند.

به گفته وی، در این مرکز تمامی نهادهای عدلی و قضایی حضور خواهند داشت.

از سوی هم آقای غنی می‌گوید که دستآوردها در بخش آزادی بیان شکننده‌است.

وی افزود:

"دستآوردها هنوز هم شکنند است از اینرو نظریات سالم شما را استقبال می‌کنم، باید این ملت یک تعهد کند که هیچ گاه از آزادی بیان به عقب رفته نمی‌توانیم."

در همین حال دانش کروخیل به نمایندگی از ژورنالیستان گفت که در دو سال گذشته مشکلات امنیتی و اقتصادی، فعالیت‌های رسانه ای را تحت شعاع قرار داده‌است.

وی خواستار حمایت بیشتر حکومت از رسانه ها شد:

"تشویش ما اینست اگر به بخش امنیتی و اقتصادی رسانه ها توجه نشد هراس وجود دارد که رسانه های آزاد ما متضرر شده و از دست بدهیم."

رئیس جمهور غنی همچنان تعدادی از خبرنگاران را با تفویض مدال عالی دولتی و ستایشنامه ها تقدیر کرد.

یافته های "نی" یا دیدبان حمایت از رسانه‌های آزاد افغانستان نشان می‌دهد که از آغاز سال ۲۰۱۶ میلادی تا حال هشت خبرنگار و کارمند رسانه‌ها در حوادث امنیتی در این کشور کشته شده، ۲۰ تن زخمی و در برابر تعدادی هم از خشونت کار گرفته شده‌است.

اما وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان می‌گوید که بخاطر بررسی موارد خشونت در برابر خبرنگاران کار جریان دارد.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG