لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۴

تیفا: اکثر نهادها تلاش تأخیر در برگزاری انتخابات را دارند


تیفا یا بنیاد انتخابات شفاف افغانستان می‎گوید، با در نظرداشت شرایط کنونی و عدم آمادگی لازم، برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‎ها در زمان معین آن ناممکن است.

این بنیاد اظهار داشت که برای برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها از نظر تخنیکی، امنیتی و لوژیستیکی آماده‎گی وجود ندارد و فکر نمی‎شود که این انتخابات به موقع برگزار شود.

محمد نعیم ایوب زاده رئیس این بنیاد روز پنجشنبه در یک نشست خبری گفت اکثر نهادهای مربوط به انتخابات به شمول جامعه جهانی، حکومت افغانستان و شورای ملی علاقمندی به برگزاری به موقع انتخابات ندارند.

به گفته آقای ایوب زاده، این نهادها به نحوی تلاش می‌نمایند تا برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها را با تأخیر مواجه سازند.

برای برگزاری انتخابات علاقمندی وجود ندارد.
برای برگزاری انتخابات علاقمندی وجود ندارد.

آقای ایوب زاده می‎افزاید:

"برگزاری انتخابات در سال روان ناممکن است هر کسیکه چه حکومت چه سیاسیون، اگر باورمند به این هستند که انتخابات در سال روان برگزار می‎شود عوام فریبی می‎کنند تعدادی از وکلا در شواری ملی، تعدادی افراد در حکومت وحدت ملی، تعداد از بازیگران جامعه جهانی متاسفانه، نه برگزاری انتخابات را در اولویت قرار داده‎اند و نه هم علاقمندی از آدرس این نهادها وجود دارد برای برگزاری انتخابات."

ایوب زاده از حکومت خواست تا تعهدات‎اش را در رابطه به اصلاحات انتخاباتی و برگزاری به موقع انتخابات عملی نماید.

پیش از این نهاد موسوم به سازمان خط نو و اعضای ولسی جرگه نیز گفته بودند که گمان نمی‎کنند، حکومت در زمان تعیین شده انتخابات را برگزار نماید.

سازمان خط نو: حکومت برای برگزاری انتخابات اراده سیاسی ندارد
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:41 0:00

از سوی هم مؤسسه نظارت از انتخابات افغانستان یا (ایوا) نیز گفته‎است، در صورتیکه اصلاحات انتخاباتی بمیان نیاید برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‎ها در زمان معین آن ناممکن خواهد بود.

حکومت افغانستان فرمان دوم را بخاطر اصلاح نظام انتخاباتی پس از برخی تعدیلات حدود دو هفته قبل به ولسی جرگه فرستاد اما این فرمان تا کنون از سوی این جرگه تصویب نشده‎است.

اما مقامات در ریاست جمهوری می‎گویند که انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‎ها در زمان معین آن برگزار می‎شود.

دولت از خود تعهد دارد.
دولت از خود تعهد دارد.

دوا خان مینه‎پال معاون سخنگوی رئیس جمهور در صحبت با رادیو آزادی گفت:

"دولت از خود تعهد دارد و تعهد خود را در عمل نشان داده که کمیته گزینش و فرمان تقنینی راجع به کمیسیون تشکیلات انتخاباتی به ولسی جرگه فرستاده شده‌است."

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان از قبل ۲۴ میزان سال روان خورشیدی را تاریخ برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‎ها اعلان کرده بود.

محمد نعیم ایوب زاده نیز تأکید دارد که هر گونه بی پروایی در زمینه اصلاحات انتخاباتی و برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‎ها جفای بزرگ در حق مردم و ضربه جدی بر پیکر دموکراسی در افغانستان خواهد بود.

گزارش: فرشته ندا

XS
SM
MD
LG